LLIBRE. “rEDUvolution. Hacer la revolución en la educación” de Maria Acaso, un llibre evident

reduvolution_maria_acaso

Heu llegit aquest llibre? Heu sentit parlar d’ell? Si sou mestres és quasi imprescindible. Si sou pares i/o ciutadans responsables, també.

Es tracta d’un manifest contra l’educació tradicional i a favor de posar en marxa noves maneres de relacionar-se en el món de l’educació, d’aprendre de veritat, de gaudir del procés de l’aprenentatge. Com fer-ho? L’autora, Maria Acaso, professora d’Educació Artística a la Universitat Complutense de Madrid, ens proposa cinc microrevolucions per a fer aquesta rEDUvolution i que titula de la següent manera:

  1. El que nosaltres ensenyem no és el que els estudiants aprenen. Pedagogia i veritat.
  2. No només cal semblar democràtic, sinó que cal ser-ho. Pedagogia i poder.
  3. De la classe a la reunió [els espais educatius]. Pedagogia i cos.
  4. No tinc temps per a aprendre perquè he d’estudiar. Pedagogia i simulacre.
  5. D’una educació basada en l’avaluació a una educació basada en l’aprenentage. “INVESluar”.

Suggeridor, veritat?

rEDUvolution és un d’aquests llibres que expliquen conceptes que ja coneixem tots, però que no sabem com verbalitzar-los fins que algú ens els diu o els llegim. Per això dic que és un llibre evident. Per exemple, alguns dels conceptes que trobem són: aprenentatge bulímic, autocontinguts, contingut alié, (des)aprenentatge, educació a la inversa, educació disruptiva, educació expandida, edupunk, gamificació, pedagogia tòxica, pedagogies invisibles, i el concepte que més m’agrada de tots que és simulacre pedagògic. Un bon grapat de paraules necessàries per a enriquir els nostres pensaments i les nostres converses.

Bé, no vull enrotllar-me més perquè d’aquest llibre hi ha materials suficients a la xarxa: textos, vídeos, articles, ressenyes, etc. Només vull dir que m’ha encantat i que m’ha donat moltes idees per a qualsevol situació educativa que haja d’encarar en el futur.

Us recomane veure, almenys, el següent vídeo amb Maria Acaso on explica aquestes cinc microrevolucions en l’educació. L’enllaç d’aquest vídeo me’l va passar Ximo Murillo, professor de Plàstica a l’IES Cotes Baixes d’Alcoi, un bon amic i millor persona. Ací el teniu:

Més informació

1. Vídeo publicitari d’aquest llibre (1’ 33’’): vídeo rEDUvolution

2. Enllaç a l’Editorial Paidós

3. Introducció en pdf: Hacer la revolución en la educación (14 pàgines)

4. Comentaris del llibre al bloc de Maria Acaso, l’antic i el nou: (1) mariaacaso.blogspot.com.es; (2) mariaacaso.es

5. Vídeo. Per si teniu ganes de més, un programa de Redes titulat “La manera disruptiva de aprender”, on Eduard Punset entrevista a Curtis Johnson, consultor educatiu que defén la innovació disruptiva en l’educació (27 minuts).

6. Bibliografia extreta de rEDUvolution:

  • ACASO, Maria y ELLSWORTH, Elizabeth: El aprendizaje de lo inesperado, Los Libros de la Catarata, 2011.
  • VV.AA.: Educación expandida, Zemos98, 2012, enllaç al documental.
  • PISCITELLI, Alejandro: Edupunk aplicado. Aprender para emprender, Ariel, 2012.
  • GARDNER, Howard: Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica, Paidós, 1998.
  • ACASO, Maria: Pedagogías invisibles. El espacio del aula como discurso, Los Libros de la Catarata, 2012.

7. Per acabar, dos cites que m’ha colpit especialment:

  • Sobre l’avaluació i les qualificacions (pàg. 188):

“Vivimos en una sociedad obsesionada por las notas, por la calificación, por medir procesos incuantificables. La evaluación tiene mucho que ver con la generación de documentos: las notas de cada examen, el título de graduado escolar, los certificados de todo tipo. Nuestro curriculum vitae se justifica gracias a una enorme cantidad de papeles que nos dicen quiénes somos, pero que no reflejan en absoluto ni lo que sabemos, ni lo que hemos aprendido: refleja cómo hemos sido evaluados, los números mediante los que hemos sido calificados. La evaluación entonces solo sirve para engrasar el sistema laboral y para que, una vez nos hayan dado un puesto de trabajo, tengamos que aprenderlo todo desde cero.”

  • Glossari final (pàg. 222):

Simulacro pedagógico: cuando la pedagogía no conduce realmente al aprendizaje, sino al (des)aprendizaje, es cuando nos encontramos ante el simulacro, el juego vacío en el que se toman apuntes, se memorizan datos, se vomitan en el examen y se olvidan nada más acabarlo, donde los profesores hacen que enseñan y los estudiantes hacen que aprenden, a pesar de que el aprendizaje no sucede jamás.”

4 Responses to LLIBRE. “rEDUvolution. Hacer la revolución en la educación” de Maria Acaso, un llibre evident

  1. Retroenllaç: REFERÈNCIES EDUCATIVES. Bibliografia, webs, documentals, pel·lícules i altres recursos sobre educació | HISTORIATA

  2. Retroenllaç: PARTICIPACIÓ. “Projecte per al Departament de Participació Ciutadana i per a fomentar i millorar la democràcia participativa a Alcoi” | HISTORIATA

  3. Retroenllaç: EDUCACIÓ. L’oportunitat d’escoltar a Boris Mir | HISTORIATA

  4. Retroenllaç: PARTICIPACIÓ. Dossier «Paraules per a la Participació» (23F-2016) | HISTORIATA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: