EDUCACIÓ. En contra del debat simplista entre la jornada contínua i la jornada partida

rellotge corrent horari

Fa setmanes que al col·legi on va el meu fill major hi ha una campanya organitzada per la majoria de docents i alguns pares a favor de la jornada contínua. Per la meua part reconec que estic ple de dubtes i que cap consigna m’entusiasma, ni a favor ni en contra. Per acabar-ho d’adobar el passat dimarts dia 17 la Conselleria d’Educació anunciava que rebutjava aquest tipus de jornada per ser antipedagògica. Al sindicat corporatiu ANPE, només de docents i principal defensor d’aquesta jornada, i a molts mestres i pares aquest anunci no els ha agradat gens.

En aquest apunt del bloc només vull compartir uns documents i fer unes consideracions personals ben senzilles.

Primer els documents:

VÍDEO. La jornada escolar compacta representa una millora educativa?, una entrevista de només 7 minuts a Elena Sintes, autora de l’informe A les tres a casa? L’impacte social i educatiu de la jornada escolar continua (ací teniu l’informe en pdf). Una explicació tranquil·la i molt assenyada:

Ara les meues consideracions personals:

Aniré al gra. Crec que hi ha tres factors principals referents a l’interés de presentar la proposta de la jornada escolar contínua:

1. Factor professional: existeix des de fa temps una reivindicació laboral de bona part del col·lectiu de docents d’Infantil i de Primària. Demanen una millora de les seues condicions de treball, i en concret demanen la jornada contínua per acabar la seua faena presencial més prompte.

2. Factor familiar: a algunes famílies els beneficia que els seus fills acaben l’horari escolar a les 14 h.

3. Factor pedagògic: hi ha pocs estudis sobre aquest tema, però multitud d’opinions, per a tots els gustos. Heu vist els documents d’abans?

Respecte els factors 1 i 2 crec que poca cosa podem dir: el primer és una reivindicació laboral i el segon és una opció familiar privada. Qui estiga a favor de la jornada contínua pels factors 1 o 2 votarà en funció dels seus interessos particulars i això, ens pot agradar o no, però és totalment legítim.

El que no s’ha de fer és mesclar un interés particular (professional o familiar) amb uns arguments pedagògics no contrastats (factor núm. 3). Especialment si per a defensar la jornada contínua ens trobem amb uns projectes educatius que, en la meua opinió, són incomplets i poc fonamentats (veure l’arxiu de word amb el projecte del CEIP Sant Vicent d’Alcoi).

Considere que la jornada partida no és una meravella, però tampoc la contínua és la gran solució als problemes de l’educació per ella mateixa, encara que sí que podria servir per a canviar d’una vegada la manera de treballar tradicional de molts centres, com per exemple: canviar la manera d’impartir el currículum (evitar les lliçons típiques), pensar sobre els materials que s’utilitzen (llibres de text), qüestionar la necessitat dels deures per a casa, treballar per projectes, obrir els espais i el temps en l’educació, utilitzar (de veritat) les noves tecnologies i, sobretot, contextualitzar el centre educatiu en l’entorn social on s’ubica i servir de referència social per al seu barri. Per tant, la qüestió no és tant quin tipus d’horari escolar és millor i demanar la jornada contínua sense més, sense plantejar-se res més, sinó si volem una educació d’excel·lència, enfocada al segle XXI. A hores d’ara la jornada contínua sense res més a mi em sembla que provoca més problemes, especialment més desigualtat sociocultural.

Qui estiga interessat en la jornada contínua, i en la partida també, pot informar-se en multitud d’articles, vídeos i dossiers que es troben per la xarxa. A mi, sobretot no m’agraden ni les consignes tan simplistes ni els bàndols tan dogmàtics.

Més informació:

ARTICLE. “10 elements clau per aconseguir una escola a temps complet“, El diari de l’educació, per Elena Sintes, 05-04-2016

6 Responses to EDUCACIÓ. En contra del debat simplista entre la jornada contínua i la jornada partida

  1. Retroenllaç: REFERÈNCIES EDUCATIVES. Bibliografia, webs, documentals, pel·lícules i altres recursos sobre educació | HISTORIATA

  2. rafa escrigué:

    Vaja, home. I tu on dones classe, ? HAs parlat amb molts pares? Saps com estem de bé per la vesprada de 4 a 5?
    Per que no t’informes tu també?

    • historiata escrigué:

      Així m’agrada, comentaris amb molta simpatia.
      Com es pot veure aquest tema és difícil de tractar serenament, i qualsevol cosa que es diga provoca respostes encantadores per una banda o per l’altra.
      No, no treballe de professor, però he sigut alumne més de vint anys, sóc pare i membre de l’AMPA del col·legi del meu fill i, també, he treballat de professor durant tres cursos. Conec els tres espais de la comunitat educativa i, repetisc, reduir el debat a si “estem” bé per la vesprada de 16 a 17 h no ens beneficia a ningú.
      Salutacions cordials.

  3. . escrigué:

    Tal vegada ho hages vist ja, sinó, supose que t’agradarà😉

    • historiata escrigué:

      Quina casualitat! Vaig veure aquest vídeo ahir mateix.
      Crec que se n’han passat de dramatisme, però supose que ho faran per a que tot el món ho entenga i arribar al cor de la gent. Per altra banda, jo també encomanava deures quan vaig treballar de professor, i reconec que la majoria no eren necessaris. La tradició pesa i costa alliberar-nos-en.
      Gràcies per compartir-lo.

  4. Retroenllaç: EDUCACIÓ. «Diálogo por la educación», per a una nova i definitiva llei d’educació | HISTORIATA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: