ADEU SANT VICENT: una memòria informal del curs 2019-2020

Com a recordatori, compartisc una llista d’activitats destacades que he fet aquest curs amb els alumnes de l’IES Maria Blasco de Sant Vicent del Raspeig (l’Alacantí).

Enguany he tingut 6 grups i només 1 assignatura, 2n d’ESO, amb un total de 153 alumnes, encara que cada grup (i cada alumne) tenia diferents capacitats. A més m’ha tocat fer les classes només en castellà i hem viscut la pandèmia de la COVID-19. No cal insistir que ha estat un curs raríssim.

2n d’ESO

1. PRIMERA AVALUACIÓ

– Dossier de mapes (llista de relleus).

Treball de làpides i epitafis de protagonistes de l’edat mitjana i moderna, i posterior exposició als corredors de l’institut.

– Treballet sobre Pesta Negra i el masclisme, a partir del relat de «Nastagio degli Onesti» del Decameró de Boccaccio i els quadres que va pintar Botticelli.

2. SEGONA AVALUACIÓ

– Pel·lícula El nom de la rosa, del director Jean-Jacques Annaud, 1986.

Murals sobre l’art romànic i gòtic (#visualthinking) i posterior exposició als corredors de l’institut (amb la participació de la meua companya Clara Pastor i el seu grup).

Contes per a xiquets a partir de la unitat didàctica «L’era dels descobriments».

3. TERCERA AVALUACIÓ

Aquesta avaluació l’hem passada confinats a casa. Vaig plantejar activitats setmanals, amb dos nivells: un de bàsic i un altre d’avançat:

  • El nivell bàsic consistia en llegir unes pàgines del llibre de text i fer uns exercicis o també contestar un qüestionari sobre un vídeo de YouTube. Tot molt senzill. La màxima nota que es podia traure fent només açò era un 6. He posat 10 propostes bàsiques, una cada setmana.
  • El nivell avançat consistia en fer unes tasques més elaborades, sempre de manera voluntària: petites investigacions, veure una pel·lícula, fer un comentari d’un text històric, gravar-se un vídeo, fer una guia turística sobre Florència, etc. Amb aquests treballs i els exercicis bàsics es podia arribar al 10. He posat 9 propostes avançades. Les he posades amb il·lusió i estic devanit perquè he rebut comentaris positius d’alguns alumnes.

La veritat és que vaig fer aquest sistema doble de manera intuïtiva i m’han agradat els resultats. La classe a distància mai podrà substituir la classe presencial, especialment en alumnes d’ESO, però almenys les propostes que he fet eren clares i qui ha volgut i pogut ha aprés i ha tret bones notes. Així i tot, una tercera part del meu alumnat ha estat massa desconnectat.

Ací estan les tasques que vaig enviar als meus alumnes durant el confinament:

1. Setmana 16-20 març 2020. L’organització de l’imperi hispànic (en pdf)

2. Setmana 23-27 març 2020. L’explotació d’Amèrica

3. Setmana 30-03 abril 2020. El País Valencià durant els segles XV i XVI

4. Setmana 27-30 abril 2020. L’humanisme

5. Setmana 4-8 maig 2020. El Quattrocento

6. Setmana 11-15 maig 2020. El Cinquecento

7. Setmana 18-22 maig 2020. La Reforma i la Contrareforma

8. Setmana 25-29 maig 2020. La crisi del segle XVII

9 . Setmana 1-5 juny 2020. L’absolutisme francés i el parlamentarisme anglés

10. Setmana 8-12 juny 2020. L’expulsió dels moriscos i l’art barroc

MATERIAL GRÀFIC

El curs que ve, més i millor.

Acabe amb «Cel estranger» del grup Blaumut, una cançó que he sentit sovint durant el confinament, perquè m’agrada molt això de «Ben mirat, estic la mar de bé. L’intangible és l’única forma que sé». Bon estiu!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: