ADEU COCENTAINA: una memòria informal del curs 2018-2019
8 08+01:00 Juliol 08+01:00 2019 Deixa un comentari

Aula 25 de l’IES Pare Arques, la meua aula-matèria.
Breument, ara que el curs s’ha acabat vull compartir una llista d’activitats destacades que he fet enguany amb els alumnes de l’IES Pare Arques de Cocentaina.
He tingut 7 grups i 5 assignatures diferents, amb un total de 158 alumnes.
a) 3r d’ESO, GEOGRAFIA
PRIMERA AVALUACIÓ
– Dossier de mapes (llista de relleus).
– Concurs de vídeos “Jo soc “influencer” de Participació Ciutadana“.
– Documental “Així es va fer el planeta Terra“.
– Documental “Gene Sharp. Com començar una revolució no violenta“.
SEGONA AVALUACIÓ
– Documentals sobre economies alternatives (decreixement i economia del bé comú).
– Imatges del sector primari (#visualthinking).
– Treball del sector primari per països.
– Manual del sector secundari (“for dummies”).
– Intercanvi de cartes amb IES Dertosa de Tortosa.
– Lectura i treball de La volta al món d’una armilla polar de Wolfgang Korn.
TERCERA AVALUACIÓ
– Documental “Comprar, llençar, comprar” de Cosima Dannoritzer.
– Treball de fotos de turisme.
– Treball a partir del còmic “Què és el comerç just?“
– Etc. etc. etc.
b) 4t d’ESO, HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA
PRIMERA AVALUACIÓ
– Treball “Epitafis il·lustrats“.
– Concurs de vídeos “Jo soc “influencer” de Participació Ciutadana“.
– Lectura, treball i publicació d’una ressenya de Pedra de tartera de Maria Barbal.
SEGONA AVALUACIÓ
– Treball sobre exploradors i conqueridors (Imperialisme).
– Treball “Conte per a xiquets sobre l’Espanya del segle XIX”.
– Conferència del Sr. Francisco Martínez, Quico, un dels últims guerrillers.
– Excursió a València, Il·lustració i franquisme.
– Lectura i treball sobre Sachiko, una supervivent de la bomba de Nagasaki, de Caren Stelson.
TERCERA AVALUACIÓ
– Treball: Revista de la Primera Guerra Mundial.
– Pel·lícula “Camins de glòria” (Paths of glory) d’Stanley Kubrick.
– Mural de fotos del crac de 1929 i dels totalitarismes d’entreguerres.
– Treball “Música fa història“, sobre Espanya i el segle XX a partir de més de seixanta cançons.
– Documental “Fills del silenci“, sobre la repressió franquista.
– Etc. etc. etc.
c) 1r de BAT, HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI
PRIMERA AVALUACIÓ
– Efemèride: Xile, 11 de setembre de 1973.
– Pujar nota: Qui era Flora Tristán?
– Lectura i treball sobre Moments estel·lars de la humanitat d’Stefan Zweig.
SEGONA AVALUACIÓ
– Treball per a exposar alguns punts sobre la Primera Guerra Mundial, la Revolució Russa i la crisi de 1929.
– Pel·lícula Joyeux Noël, Bon Nadal, de Christian Carion, sobre la Primera Guerra Mundial.
– Conferència del Sr. Francisco Martínez, Quico, un dels últims guerrillers.
– Excursió a València, Il·lustració i franquisme.
– Lectura i treball sobre Si això és un home de Primo Levi.
TERCERA AVALUACIÓ
– Pel·lícula “Amen”, de Costa Gavras, sobre l’Holocaust (tràiler).
– World Press Photo, exposició de fotos sobre la Guerra Freda.
– Documental i treball “La doctrina del xoc“, sobre el llibre de Naomi Klein.
– Etc. etc. etc.
d) 2n de BAT, HISTÒRIA D’ESPANYA
PRIMERA AVALUACIÓ
– Cançó sobre la Guerra de Successió: el Cant dels Maulets.
– Lectura, treball i publicació d’una ressenya de La plaça del diamant de Mercè Rodoreda.
SEGONA AVALUACIÓ
– Excursió i gimcana fotogràfica per Alcoi.
– Lectura i treball de Réquiem por un campesino español de Ramón J. Sender.
TERCERA AVALUACIÓ
– Documental “Fills del silenci“, sobre la repressió franquista.
– Etc. etc. etc.
e) 1r d’ESO, VALORS
– Pel·lícula i treball “De gran vull ser soldat“, de Christian Molina.
– Treball de vídeos sobre diversos valors, i fer una campanya de difusió per xarxes i premsa.
– Pel·lícula i treball “Camí a l’escola“, de Pascal Plisson.
– Lletres “Som diversitat”.
– Pel·lícula “Petita Miss Sunshine”, de Jonathan Dayton.
– Treball de lectura de contes de la Biblioteca Municipal de Cocentaina, i fer una auca.
SOBRE EL CURS QUE HA PASSAT I EL QUE VINDRÀ
Aquest curs per a mi ha estat un any molt estrany. He estat bé a Cocentaina, prop d’Alcoi, amb una companys encantadors com Alejandro Barber i Candela Perpiñà, del departament d’història, i altres com Toni, Pep, Diana, Mila, Pau, Màximo, etc., que m’ho han posat fàcil.
L’institut perfecte no existeix, però puc dir que a l’IES Pare Arques s’està bé i l’alumnat en comparació amb altres centres és entranyable. També té un cine-club de molta solera. A més tenia aula matèria, tot un luxe! Llàstima que la directiva és un poquet especial i això fa que el claustre de professors estiga massa dividit.
El cas és que m’he trobat desubicat. Tenia sempre present que enguay el meu lloc estava a Catalunya, a Valls concretament. L’any passat vaig quedar primer en el meu tribunal de les oposicions, a Tortosa, i vaig traure la plaça, i fins i tot vaig arribar a prendre possessió, encara que vaig haver de renunciar per motius personals. Això s’ha notat en la manera de fer classe i d’estar en la faena. No ha sigut el meu millor curs.
Una cosa que segur que no faré l’any que ve serà posar lectures en classe. He rebut resistència i negativitat per part dels alumnes. Crec que posaré lectures quan puga coordinar-me amb els departaments de valencià, castellà i anglés, i això és difícil perquè en general cada professor va a la seua i fem el que podem. També crec que he de baixar el ritme amb els alumnes, perquè m’ha arribat que soc un professor dur, que amb mi fan molta faena, encara que també amb mi és fàcil aprovar. Total, que a estes altures no val la pena tenir problemes per això.
També enguany tenia les oposicions però al final no m’he presentat, i em donava igual que hi hagueren 300 places o 3000. Ara per ara no tinc ganes de tornar-me a presentar. La part positiva de ser interí és que sempre estàs de pas, no t’aferres a res i els problemes del dia a dia es veuen amb molta relativitat. La part negativa és que vas d’ací cap allà, i alguns anys fas un desgavell de quilòmetres. Ja veurem on pararé l’any que ve.

Curs de literatura universal d’Enric Iborra, a Sueca (gener-març de 2019)
Què més? Doncs que una de les coses més boniques d’enguany ha estat que vaig poder anar entre gener i març a un curs de literatura universal que impartia Enric Iborra a Sueca, a la casa museu de Joan Fuster. Curiosament a finals de maig em vaig trobar Enric a la llibreria Fan Set de València, quan em vaig escapar un moment d’una visita a la Llotja amb els alumnes (mentre esmorzaven, no penseu malament).
Una altra cosa m’ha animat el dia a dia és algunes de les lectures que he fet aquest curs (una trentena de llibres), com la primera part de la Crònica de Pere Antoni Beuter (1538), Els sots feréstecs i altres narracions de Raimon Casellas (en especial vull destacar el relat “La verema de la por“), La tragèdia de cal Pere Llarg d’Eduard Girbal Jaume, una selecció del Decameró de Boccaccio, L’amo i el criat de Lleó Tolstoi, Matèria de Bretanya de Carmelina Sánchez-Cutillas, Cartes d’Itàlia de Josep Pla, El mundo de hoy i Cristo con un fusil al hombro de Ryszard Kapuscinski, o La serp blanca, una antologia del conte modern feta per Enric Iborra. Serà per llibres!
Per últim, però no menys important, va ser que després de deu anys vaig poder fer una excursió hivernal amb el meu germà als nostres estimats Pirineus. Vam pujar al Possets (3370 msnm), en el pont de Falles. Malgrat la poca neu (maleït canvi climàtic) va ser una excursió meravellosa. Fins i tot ens vam trobar Andrés i Rai, dos xicons de Muro simpatiquíssims. L’any que ve vull tornar-hi per a fer un altre cim. Si algú vol apuntar-se, que xiule.
Ja està, el curs que ve, més i millor.
Acabe amb una cançó, 1983 dels Catarres, perquè m’encanta això de “no viurem per sempre, però potser no ens cal tant [de] temps…”:
–