NOVEMBRE. Parlem de coses boniques

El Cavall Verd, a la Vall de Laguar (la Marina Alta, País Valencià).

El Cavall Verd, a la Vall de Laguar (la Marina Alta, País Valencià).

 

El passat divendres 25 de novembre en 2n d’ESO uns quants alumnes i jo ens vam emocionar molt mentre llegíem un text i els explicava l’expulsió dels moriscos valencians, allà per l’any 1609. El text tractava sobre els fets de la serra del Cavall Verd, a la Vall de Laguar, prop de Dènia, on un nombrós grup de moriscos, famílies senceres, es van resistir a l’expulsió. Va ser un moment molt bonic.

De quan en quan en classe ens trobem amb moments com aquest. Açò m’ha donat la idea de compartir algunes experiències que estic vivint en els últims dos mesos. No són grans projectes pedagògics, ni cap activitat extraordinària. Són petites accions que bàsicament m’alegren el dia, i de vegades també a alguns alumnes. Cal tenir en compte que les classes d’Història i Geografia solen ser prou lineals (o avorrides, parlem clar), i que es basen en tres tipus d’activitats: 1. subratllar el llibre de text i fer explicacions; 2. exercicis senzillets; 3. examen, i tornem a començar ad nauseam. El que sol variar d’un professor a un altre és el caliu amb l’alumnat, no massa el procediment pedagògic, ja que continuem donant classe per matèries en compte de per competències, amb tota una estructura administrativa molt rígida i tradicional. Total, que ningú espera de nosaltres que siguem uns Montessori. Potser algun dia siga possible, per mi encantat.

Però anem als exemples bonics. En posaré cinc, un per cada nivell on done classe:

1r d’ESO: en aquest nivell estem donant el mateix que en Ciències Naturals, sí, tal com sona, el mateix, per tant els alumnes estan que regloten del planeta Terra, del cicle de l’aigua, dels relleus i tot això. Fa unes setmanes vaig intentar que dibuixaren uns mapes al terra del pati, però va ser un fracàs, igual que amb un concurs sobre els relleus. Tinc dos grups complicats per a un professor, amb alguns alumnes amb actituds conflictives. No obstant això vam viure un moment bonic fa un parell de setmanes, quan vam veure uns vídeos dels documentals Planet Earth de la BBC. Fins i tot els alumnes van aplaudir amb el tràiler de Planet Earth II. Impressionant.

2n d’ESO: hem vist la caiguda de Roma, l’inici de l’Edat Mitjana, els pobles bàrbars (amb un treballet consultant enciclopèdies de la biblioteca-magatzem), i ara estem en l’Islam i Al-Andalus. Com ja he dit adés ens vam emocionar amb un text sobre els fets del Cavall Verd. Sobretot vam intentar crear un web que es deia Projecte Islam que no ha eixit bé. Crec que hem aprés molt però com a treball ha sigut un fracàs en tota regla. Queda la pregunta: com treballar les TIC a un institut sense TIC? No obstant això sempre ens quedarà la pissarra, les fotocòpies i un professor explicant la desfeta morisca.

3r d’ESO: ací tinc un grup reduït, només onze alumnes (no ho entenc, perquè en primer d’ESO en tinc trenta i vint-i-dos). Ara estem en geografia política. Un dels millors moments: posar en classe I tu, sols tu del Diluvi, que els va agradar molt, i també Viure d’Obrint Pas, eixa que diu «Lluitar, crear, construir poder popular…». Impagable.

1r de BAT: en aquest grup vaig començar molt exigent però ja estic relaxant-me. Són dèsset alumnes i a la majoria els interessa poquíssim la Història Contemporània. Resulta un poc decebedor, però no passa res. Intentarem passar un bon any i si aprenem alguna cosa millor. Com ja són alumnes majorets estan més tranquils: la meitat no em fa gens de cas i l’altra meitat em miren fixament, com si estigueren en un vídeo maniquí d’eixos. El cas és que de moment no són massa col·laboradors i quan intente fer alguna cosa diferent fan cara d’estranyats. Tant se val, vaig gaudir moltíssim posant-los la Marsellesa que apareix a Casablanca. Era l’activitat inicial del tema de la Revolució Francesa. Crec que no van entendre res, però jo m’ho vaig passar pipa. Mireu si no:

CUC: done Cultura Clàssica en 2n d’ESO, amb dos grups, un d’ells amb alumnes amb actituds conflictives. El cas és que cap alumne havia triat CUC com a primera opció, tots volien fer Informàtica o Empresarials. Vist aquest panorama, i que tot el món assumeix que és una assignatura prescindible, he optat per intentar passar-ho el millor el possible. En el grup amb actituds més respectuoses hem vist la pel·lícula Helena de Troia (me la va recomanar una profe de clàssiques). Total, que ens hem rist molt amb la història d’amor tan histriònica i tòrrida de Paris i Helena. Ara anem a intentar fer un teatret, però només dins de classe que els alumnes són molt vergonyosos quan volen. La pròxima avaluació voldria veure Espartaco, i això són paraules majors.

Vaig acabant. Per cert, al meu institut no tenim Internet a les aules, així que els vídeos me’ls he de baixar abans, per exemple amb http://www.descargaryoutube.com/. I així anem passant el curs. Amablement.

Deixa un comentari

