OCTUBRE. Algunes dificultats tècniques i molta il·lusió

maquina-escriure-olivetti-college

Fa quasi dos mesos que no trobe temps ni energia ni ganes d’escriure a Historiata. Fins i tot he arribat a pensar en esborrar el blog, perquè el trobe obsolet i prescindible.

Com ja sabeu, resulta que fa un mes i mig que treballe de professor al Ribera de Xàtiva. Encara que ja em trobe més o menys assentat tinc molta faena (cinc assignatures diferents i set grups, la majoria molt vius o, com sol dir-se, “problemàtics”). La part bonica és que quasi no recorde la meua antiga faena, com si tota la vida haguera sigut professor. També a aquestes altures ja sé la majoria dels noms dels meus alumnes (més de 140), he tractat un poquet amb alguns companys, camine amb pas decidit pels diferents corredors i racons de l’institut, i ja tinc una idea aproximada dels recursos amb què puc comptar.

El Ribera és un institut solemne, antic, clàssic, amb solera, l’institut per excel·lència de Xàtiva, i també és un institut envellit, per a mi molt incòmode, i desfasat. No vull semblar un ploramiques però us comente alguns exemples: tenim projectors a les aules, però els professors que volem fer-los servir acabem portant-nos els nostres portàtils, i comprant-nos els cables d’àudio i de vídeo. Així i tot el comandament dels projectors els hem de demanar i tornar cada sessió a consergeria. No hi ha Internet, i això m’ha obligat a baixar-me i organitzar en carpetes els diferents recursos que vull utilitzar i que ja tenia compartits a Historiata (imatges, mapes, textos, pel·lícules, vídeos, etc.). És una faenassa. El que em dóna més pena és que vaig crear Historiata fa quatre anys, que molts instituts utilitzen els recursos que he anat compartint (especialment a Catalunya), i jo no puc utilitzar aquests recursos directament en les meues classes. El pitjor de tot és que els alumnes no poden fer res de res de TIC’s: ni ordinadors, ni tablets, ni correus corporatius, ni treballs en xarxa, ni Moodle, ni blogs, ni tan sols la viquipèdia… a banda de l’aula d’Informàtica hi ha només una aula multimèdia per a tot l’institut i quasi sempre està ocupada. Qui vulga utilitzar Internet, a casa. L’alternativa còmoda a les “noves” tecnologies és el llibre de text, la pissarra i la lliçó magistral, és a dir la classe de tota la vida.

Ara entenc perquè el juliol passat el tribunal d’oposicions em mirava espantat, com si fóra un extraterrestre. No entenien res del que deia sobre noves tecnologies. (Nota importantíssima: a les pròximes oposicions he de ser molt més conservador.)

Per altra banda també intente fer servir la biblioteca del centre, un recurs clàssic, no direu que no, i que al Ribera és un espai relativament ampli que podria ser molt acollidor, però que resulta ser un magatzem desorganitzat amb llibres molt vells, i que a més a més (horror!) és l’aula de convivència, és a dir l’aula de càstig on van a parar tots els expulsats. Imagineu-vos l’ambient que sol haver-hi. Això sí, almenys al Ribera podem fer totes les fotocòpies que vulguem, però només si funciona la impressora de la sala de professors, que falla aproximadament una o dos vegades al dia. En resum, els recursos pedagògics que tinc al meu abast són: papers, més papers, els llibres de text de Vicens-Vives (molt simples, i el de 3r d’ESO especialment infame), clarió a punta pala i la meua veu, cada vegada més esgarrada.

Una últim apunt optimista: malgrat totes les mancances materials, m’encanta ser professor de Ciències Socials, Geografia i Història, perquè crec que en la importància i trascendència d’aquesta faena. També per la meua part faig tot el possible per a crear espais i ambients d’aprenentatge, i sobretot intente somriure i passar-ho bé en cada classe. Potser un altre dia us contaré algunes de les coses que faig o que intente fer. La veritat és que estic aprenent moltíssim de cada errada.

Vull acabar amb una cançó, per exemple amb “Alegria” d’Antònia Font en la versió bellíssima del grup valencià Noe:

5 Responses to OCTUBRE. Algunes dificultats tècniques i molta il·lusió

  1. Cristina Fernández Bautista escrigué:

    Hola!! Que no et passi pel cap eliminar aquest blog, per la feina tan bona que tens penjada i pels teus comentaris que son molt bons!!!! La veritat que anem tots de c…….Però també m’agrada ser profe de socials i disfrutar dels raonaments històrics dels adolescents!!!Salut!!!

  2. joan escrigué:

    bon dia! fa poc que uso i cito i recomano historiata. moltes gràcies per la feina ben feta. gràcies! seria una llàstima immensa que l’esborressis. ànim!

    • historiata escrigué:

      Que ningú s’alarme: no vaig a esborrar Historiata. Disculpeu si he donat una imatge massa penosa. La veritat és que m’agrada molt ser professor, només lamente les mancances tècniques d’alguns instituts que ens obliguen pràcticament a fer classe com els anys 80 o 90. Per a evitar-ho hem de ser molt creatius, molt, i encara que al final és gratificant resulta esgotador.
      Moltes gràcies pels teus ànims (i disculpa el retard en contestar-te… vaig de cul). 🙂

  3. Hèctor escrigué:

    Bon dia,
    Jo faig servir moltíssim els recursos que oferiu en el vostre web. Em són molt útils els esquemes i les presentacions i faig que els alumnes el consultin tot sovint. Crec, de tota manera, que un professor és bo independentment de si fa servir les TIC o no: vull dir que hi ha professors boníssims amb un guix i una pissarra verda, i n’hi ha de nefastos amb moodle, wiki, projector, tauleta i tota la tecnologia del món. Veient tot el que heu abocat a la xarxa en aquests últims quatre anys, no tinc cap dubte que pertanyeu al primer grup.
    No defalliu,
    Hèctor

Deixa un comentari

