9 D’OCTUBRE. La festa dels “valenxians”

Cartell del 9 d'octubre a Alcoi, de l'any 2011. Autor: Raül Botella

Cartell del 9 d’octubre a Alcoi, de l’any 2011.
Autor: Raül Botella

 

Com si fóra un secret, el meu fill Martí, que té cinc anys, m’ha dit que la festa de Jaume I es diu la festa dels “valenxians”.

És tota una tradició a les nostres escoles: cap a principis d’octubre les aules d’Educació Infantil s’omplin de jaumes primers, oronetes i quatribarrades. En definitiva, fitxes i més fitxes. Però els nanos, almenys el meu, ben contents.

Malgrat que estic que reglote un poc de tanta valenciania institucionalitzada, reconec que és una festa que m’agrada. Potser és l’única festa cívica integradora que tenim al meu poble, Alcoi, on qualsevol entitat i associació pot participar en la Fira del llibre en valencià i de productes artesanals, i realitzar activitats de tot tipus, com per exemple tallers infantils, jocs tradicionals, escacs, ciclisme, balls, música o teatre. És com si tot el món poguera mostrar el que més li agrada i compartir-ho amb la resta de veïns. L’ambient que es crea a la Glorieta, el parc on es fan la majoria dels actes, és molt sanot. M’encanta.

Per això, només vull desitjar-vos una feliç festa dels valenxians!

I de regal un poc de música, la Cançó del cansat d’Ovidi Montllor, en una interpretació bellíssima del grup El Diluvi. Una cançó que diu…

“Per senyera, senyors, quatre barres.
Per idioma, i senyores, català.
Per condició, senyors, sense terres.
Per idea, i senyores, esquerrà.
     [ … ]
I torne a repetir: sóc alcoià.
Tinc senyera on blau no hi ha.
Dic ben alt que parle català.
i ho faig a la manera de València.
i ho faig a la manera de València.”
 

2 Responses to 9 D’OCTUBRE. La festa dels “valenxians”

  1. Retroenllaç: PAÍS VALENCIÀ. «Qui som els valencians?» (2016) | HISTORIATA

  2. Retroenllaç: HUMOR. Entrevista a “Sant Ovidi Montllor” | HISTORIATA

Deixa un comentari

