ROMÀNIC. Recursos sobre l’art romànic i la societat medieval

piràmide social edat mitjanaA eduCaixa, un projecte de l’obra social de La Caixa i del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, podem trobar diversos recursos educatius.

Navegant, navegant he trobat una sèrie de vídeos curts i diversos interactius sobre l’art romànic i la societat medieval. Estan molt ben fets i sobretot són molt atractius per als alumnes (i per als professors també). Cada vídeo dura d’un minut i mig a dos. Estan en català i en castellà. També trobareu l’enllaç a la transcripció del text del vídeo. Els recomane.

Vídeos:

1. Decora la teva església

  • Comentari

Com si es tractara d’un programa de decoració, el vídeo mostra quins elements són comuns a l’interior de les esglésies romàniques i la seva disposició. 

  • Objectius didàctics

– Identificar els elements propis de l’interior de les esglésies romàniques.

– Extreure la funció simbòlica d’aquests elements.

2. Virtual romànic: el videojoc

  • Comentari

Utilitzant el format de videojoc, el vídeo explica l’organització social a l’Edat Mitjana. Presenta un simulador medieval que permet a l’usuari escollir entre quatre jugadors: un noble, un monjo, un camperol i una dona noble. Cada un dels perfils té una funció, uns objectius i, alguns, unes penalitzacions.

  • Objectius didàctics

– Identificar la composició social de l’Edat Mitjana.

– Establir vincles de poder entre els estaments socials.

3. Meteoromànic, les prediccions al territori medieval

  • Comentari

El vídeo imita el format dels espais televisius de predicció meteorològica actuals. Utilitzant el llenguatge característic d’aquests espais, explica una sèrie de fets històrics, socials i culturals que tenien lloc a l’Europa medieval.

  • Objectius didàctics

– Identificar alguns dels esdeveniments claus de l’Edat Mitjana.

– Geolocalitzar aquests esdeveniments i la seva àrea d’influència.

4. La iconografia romànica, una pel·lícula medieval

  • Comentari

El vídeo presenta “la pel·lícula del romànic”, que fa referència a l’espectacle visual que suposava entrar a una església romànica durant l’Edat Mitjana. El recurs desgrana alguns dels simbolismes de la iconografia romànica.

  • Objectius didàctics

– Identificar els símbols de la pintura romànica.

– Entendre la funció social de la pintura romànica.

5. El campió del Romànic català

  • Comentari

El vídeo presenta els pesos pesats del romànic. Són les grans joies del romànic i els seus principals trets diferencials.

Algunes de les obres més representatives dels segles XI i XII competeixen en les categories de pintures, pintures sobre fusta, escultures de fusta i il·lustracions.

  • Objectius didàctics

– Identificar les grans obres del romànic.

– Conèixer les diferents tècniques artístiques del romànic.

6. Epidèmies: Pesta (interactiu)

  • Comentari

La pesta és una malaltia infecciosa i devastadora que es transmet a través de les puces de les rates i que es coneix des de l’antiguitat.

Aquest interactiu, estructurat en 4 blocs (història, cronologia, fitxa tècnica i mapa) permet conèixer la malaltia: les seves causes, les formes de propagació i el contagi, i també algunes de les teràpies preventives que s’apliquen actualment.

Des d’una perspectiva cronològica-històrica es revisen els moments clau de les seves pandèmies principals i de la seva incidència. També s’apunten les principals fites en el descobriment del bacteri que la produeix i dels vectors que la propaguen.

El mapa mostra la propagació de la malaltia en l’Europa del segle XIV.

  • Objectius didàctics

– Reconèixer les causes principals que causen la pesta i la importància d’alguns animals com a reservoris i transmissors de la malaltia.

– Conèixer la incidència històrica i la prevalença actual de la malaltia en alguns indrets del món.

7. Lliçons de crisis. La pesta (vídeo)

La Pesta és un dels fets més destacables de la baixa edat mitjana, per les seves repercussions d’ordre social, econòmic i cultural. Va afectar Europa i Àsia en diferents episodis, ocasionant la mort de més de 25 milions de persones.

En l’odre econòmic, polític, social i cultural, la pesta va tenir importants conseqüències. Des del punt de vista econòmic i social, el despoblament del camp i de les ciutats, va fer augmentar els preus agrícoles, es va incrementar el consum de carn i van augmentar les migracions del camp a la ciutat. Des del punt de vista polític, els pagesos van denunciar les condicions d’esclavatge que els unien amb els senyors feudals, produint-se diferents revoltes camperoles a tot Europa. Des del punt de vista cultural, la pesta va accelerar l’arribada del renaixement.

  • Objectius didàctics

– Entendre les conseqüències d’una pandèmia amb un alt índex de mortalitat.

– Comprovar com s’alteren els processos econòmics i socials davant d’un desastre natural.

8. La cuina catalana medieval

  • Comentari

El vídeo emula un programa de cuina. Utilitzant iconografia real de l’època, es posen sobre la taula diversos temes relacionats amb l’alimentació a l’Edat Mitjana: des dels utensilis fins al comportament social durant els àpats. 

  • Objectius didàctics

– Observar les característiques bàsiques de l’alimentació medieval.

– Reflexionar sobre l’art com a font d’informació històrica.

Altres recursos

Informació general (per Oriol Nogueras):

FEUDALISME

ART ROMÀNIC

BAIXA EDAT MITJANA – Ressorgiment econòmic segle XIII

Esquema visual de la societat medieval:

ESQUEMA EDAT MITJANA

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: