EDUCACIÓ. “L’efecte Ken Robinson”

ballarina

Aquesta entrada està adreçada a professionals de l’ensenyament i de l’aprenentatge però també a qualsevol persona amb inquietuds.

Ken Robinson, o millor dit Sir Ken Robinson, és un pedagog, escriptor i conferenciant britànic, especialista en qüestions de creativitat educativa, i també en la qualitat i la innovació en l’ensenyament. Va esdevenir mundialment famós sobretot per una xerrada de vint minuts de la sèrie TED de l’any 2006 que es va titular “Les escoles maten la creativitat”.

Podria definir “l’efecte Ken Robinson” com un estat de preocupació, de qüestionament i d’esperança referent a l’educació dels infants que es va popularitzar gràcies a la difusió i la repercussió de les idees d’aquest pedagog gràcies a Internet.

El que hi ha a continuació és recull de vídeos i materials que poden servir per a millorar la pràctica educativa, per a reflexionar sobre la manera de crear les condicions per a facilitar l’aprenentatge, o si més no per a fer pensar. Reconec que no són vídeos aptes per a cervells eixuts, per a professors que només pensen en jubilar-se, per a ells potser ja és massa tard. Sí que és totalment recomanable per a qualsevol persona que vulga divertir-se, que s’interesse per l’educació i que es preocupe pel món en el que viu.

D’entre tots destaca el primer vídeo, el de “Les escoles maten la creativitat”. És molt divertit, i a mi és el que més m’ha agradat. Si no teniu més temps us recomane que almenys es reserveu vint minuts per a veure aquest. Val la pena.

Índex

  1. Conferència: “Les escoles maten la creativitat” (2006)
  2. Conferència: “Com escapar de la Vall de la Mort educativa” (2013)
  3. Programa Redes núm. 87: “El sistema educatiu és anacrònic”
  4. Més enllaços sobre Ken Robinson
  5. Altres recursos sobre creativitat i educació
  6. Imatges relacionades

1. Ken Robinson: “Les escoles maten la creativitat” (2006)

a) Argument: “Sir Ken Robinson planteja de manera entretinguda i commovedora la necessitat de crear un sistema educatiu que nodreisca (en compte de soscavar) la creativitat per als reptes del nostre segle.”

b) La mateixa conferència doblada al castellà, enllaç aquí

c) Algunes cites de la conferència:

– “Si no estàs disposat a equivocar-te mai faràs res original”

– “Al créixer no adquirim creativitat sinó que creixem perdent-la. Pitjor encara: som educats per a perdre-la.”

– “La jerarquia de matèries és igual a tot el món: 1. matemàtiques i idiomes; 2. humanitats; 3. l’art (sobretot art plàstic i música, ni dansa ni drama).”

– “Si un extraterrestre baixara a la Terra trobaria que el propòsit de l’educació és produir professors universitaris.”

– “L’actual sistema educatiu va ser creat al segle XIX i responia a les necessitats de la industrialització. Dos idees sobre l’actual sistema educatiu: 1. les matèries més útils per al treball estan al capdamunt; 2. les universitats van dissenyar el sistema, de tal manera que tot el sistema educatiu és un prolongat procés d’admissió universitària. Això provoca que moltes persones brillants i creatives creuen que no ho són perquè en allò que eren bons en l’escola no van ser valorats”.

– “En l’actualitat trobem una inflació de títols universitaris. De sobte els títols no valen res. Necessitem canviar les idees sobre la intel·ligència.”


2. Ken Robinson: “Com escapar de la Vall de la Mort educativa” (2013)

a) Títol original de la conferència: “How to escape education’s death valley”

b) Algunes idees i cites d’aquest vídeo:

– “La vida humana floreix sota alguns principis:

1. Els sers humans són naturalment diversos i diferents. Si veus un xiquet hora rere hora fent treballs administratius de baix nivell no et sorprengues si comença a inquietar-se.

2. La curiositat. Ensenyar és una professió creativa. Els mestres són l’èxit, o no, de les escoles. Ensenyar és donar informació, però també orientar, estimular, provocar, enganxar… això és l’aprenentatge. Si no hi ha aprenentatge no hi ha educació.

En compte de curiositat el que tenim és la cultura de “complir”, de realitzar activitats rutinàries. Tenim una cultura de l’estandarització.

A Finlàndia el sistema educatiu és molt bo perquè 1. es preocupa per enganxar als alumnes perquè tenen en compte la curiositat, la individualitat i la creativitat; 2. el mestre té un alt estatus professional, i es considera una inversió i no un cost invertir en la formació dels mestres; i 3. es deleguen les responsabilitats en cada nivell d’estudis; hi ha una gran llibertat.”

– Cita de Benjamin Franklin: “Hi ha tres tipus de persones al món: aquelles que són inamovibles, no entenen res, no volen entendre res, no ho faran; aquelles que són movibles, que veuen possibilitats de canvi i estan preparats per a escoltar; i estan els que es mouen, que fan que les coses passen.”

– “Si convencem a més gent esdevindrà un moviment, i si el moviment és suficientment fort hi haurà, en el millor sentit, una revolució educativa. I és el que necessitem.”

3. Ken Robinson, programa Redes núm. 87: “El sistema educatiu és anacrònic”

a) Argument segons el programa Redes:

“En los últimos 50 años las esferas económica, cultural y personal han dado un vuelco en el mundo entero. Y sin embargo, los sistemas educativos no han movido un ápice sus programas y sus objetivos. ¿Por qué se aburren los niños y niñas en el colegio? ¿Por qué llegan al mundo adulto sin tener idea de sus propios talentos y capacidades?

El líder en educación y creatividad Ken Robinson llama en Redes a demoler una educación nacida para y por las sociedades industriales. La sociedad de la información actual necesita jóvenes creativos y motivados.”

b) Enllaç al web del programa Redes

c) Fragment d’aquest programa titulat “¿Por que los niños se aburren en la escuela?”, de 13 minuts i 20 segons.

d) Algunes cites i idees d’aquest programa:

– “L’educació està reprimint els talents i habilitats de molts estudiants, i està matant la seua motivació per a aprendre.”

– “No aprenem repetint, de memòria, sinó fent coses, quan ens emocionem.”

– “Si no estàs disposat a equivocar-te mai aplegaràs a res original.”

4. Més enllaços sobre Ken Robinson

Vídeo: Ken Robinson – Cambiando Paradigmas, un vídeo amb animacions basat en les idees de Ken Robinson, de RSA.com, traduït al castellà per Verónica Vera, 11’ 40’’.

Programa de televisió Redes núm. 89: “Los Secretos De La Creatividad”, amb Ken Robinson.

Argument: “Todos poseemos un talento, todos tenemos la capacidad de ser creativos; y la mayoría vivimos sin saberlo, convencidos muchas veces de que el creativo es aquel que sabe componer melodías, o escribir una poesía. Ken Robinson reclama en este capítulo de Redes la necesidad de que en nuestra sociedad existan entornos donde cada uno pueda encontrar la inspiración necesaria para desarrollar su creatividad.”

Vídeo: Ken Robinson – ¡A iniciar la revolución del aprendizaje! (2010).

Argument: “De manera conmovedora y divertida, continuando con su legendaria charla en TED de 2006, Sir Ken Robinson plantea un cambio radical, para pasar de escuelas estandarizadas al aprendizaje personalizado y creando las condiciones para que pueda florecer el talento natural de los niños.”

Web oficial de Ken Robinson

Llibres de Ken Robinson en castellà (Casa del Libro)

Article al blog “El efecto Coriolis” titulat “Ken Robinson: las siete mentiras de la escuela tradicional“, 09/08/2012.

Les mentides de l’escola tradicional són: 1. Si t’esforces en l’escola de major tindràs un bon treball; 2. tots els que suspenen són tontos; 3. s’ha de clasificar els alumnes per edats; 4. l’escola desenvolupa la intel·ligència de manera integral; 5. hi ha una epidèmia de falta d’atenció (TDAH); 6. la solució és exigir menys als alumnes; i 7. la intel·ligència es mesura amb un test.

5. Altres recursos sobre creativitat i educació

– CREATIVITAT. Vídeo: “Els enemics de la nostra creativitat”, 4’ 31’’, amb la cita: “El ser humà és creatiu per naturalesa, però també ve equipat per a resistir-se a la creativitat”.

– EDUCACIÓ. Vídeo: “Els problemes de l’educació (i les solucions)”, vídeo de la Comissió d’Educació de l’Assemblea del 15M de Leganés (Madrid). En només uns 9 minuts i 20 segons és capaç de presentar problemes de l’educació, comparar el model educatiu finlandés i el nord-americà, i presentar algunes solucions.

– EDUCACIÓ. Què passa a Finlàndia?, dossier per a entendre un poc el funcionament del sistema educatiu finlandès. Amb el documental “El fenomen finlandés”, molt recomanable, de 62 minuts (2011).

– EDUCACIÓ. “Educació emocional“, vídeo de 8 minuts i mig rodat al col·legi Sagrada Família de Gavà (Barcelona), realitzat per a l’assignatura d’ESCAC a Terrassa.

– EDUCACIÓ VIVA i ACTIVA. El projecte CAdeLLA (Alcoi), amb notes i recursos de la conferència d’Astrid Ruiz, directora i mestra del Col·legi Congrés-Indians de Barcelona.

– INNOVACIÓ. “¿Te atreves a soñar?“, un vídeo amb una animació sobre la capacitat d’innovar i de véncer les nostres pors, realitzat per l’empresa inKNOWation, de 7 minuts i mig, i on s’explica molt bé les tres diferents zones: 1. la zona de confort, 2. la d’aprenentatge i 3. la de pànic o zona màgica (la zona per descobrir, la zona de la innovació i la creativitat).

– LLIBRE. Frank McCourt: “El professor” (2005)

– LLIBRE. Daniel Pennac: “Mal d’escola” (2007)

6. Imatges

ken-robinson-cita-anglés

ken-robinson-cita

Un adulto creativo es un niño que ha sobrevivido

intel·ligències-múltiples

poder_de_la_imaginacion

Els conservadors, ai... sempre els conservadors.

Els conservadors, ai… sempre els conservadors.

Anuncis

3 Responses to EDUCACIÓ. “L’efecte Ken Robinson”

  1. Retroenllaç: EDUCACIÓ. Canviant paradigmes educatius (o no) | HISTORIATA

  2. Retroenllaç: REFERÈNCIES EDUCATIVES. Bibliografia, webs, documentals, pel·lícules i altres recursos sobre educació | HISTORIATA

  3. Retroenllaç: EDUCACIÓ. «Diálogo por la educación», per a una nova i definitiva llei d’educació | HISTORIATA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: