JUGAR. Cadenes educatives entre amics, coneguts (i alumnes) al Facebook

Facebook-IconLa majoria coneixereu de sobra les anomenades “cadenes” al Facebook.

Fa uns dies un bon amic (de la vida real i també de la virtual) va proposar pel Facebook un joc basat en una cadena de textos literaris. Ell va copiar un text literari d’un autor que li havien proposat, i qui posara “M’agrada” entrava al joc i el meu amic li proposava un autor/a.

Així es va crear en un parell de dies una llonganissa ben llarga, una cadena literària que ha resultat un joc ben divertit i totalment voluntari. I això m’ha donat una idea. Supose que algú ja ho haurà fet, però a mi se m’ha ocorregut ara. Es tracta de fer entre els alumnes cadenes de continguts educatius al Facebook o a qualsevol altra xarxa social.

Desenvolupament de l’activitat – Aplicació didàctica

Com comença la cadena? El professor proposa un tema i penja la primera intervenció, els alumnes cliquen el “M’agrada” i el professor va assignant noms del tema entre els alumnes en l’apartat dels comentaris.

Què es penjaria? Propose que cada participant col·loque un nom del tema, una fotografia i una breu explicació de màxim 5 o 10 línies.

Quins temes? Serà per temes! Per exemple:

Geografia El tema de pobles del voltant d’on viuen els alumnes; o països d’Àfrica, o Àsia, etc.; o noms de multinacionals; o ONG que treballen pel benestar de les persones; o productes alimentaris; o noms d’accidents geogràfics (muntanyes, rius, mars, etc.); o noms de descobridors; etc.
Història El tema de líders polítics d’una època determinada; o de ciutats romanes; o de guerres i batalles famoses (sí, batalles, a la Història hi ha hagut batalles, i moltes); o de grans inventors/es i els seus invents; o de països que van aconseguir la independència en els últims dos-cents anys; o de revolucions; o de personatges importants per a entendre un període històric (artistes, escriptors, economistes, etc.); o de música; etc.
Altres Qualsevol altre tema relacionat amb les Ciències Socials que provoque un cert interés entre els alumnes i que permeta treballar les competències bàsiques i les TIC.

facebook-a-favor-en-contraPros i contres

Aquesta activitat és només una proposta que no he posat en pràctica, però crec que hi ha més punts a favor que en contra. Això sí, cal tenir en compte alguns aspectes:

  • En contra: molts professors no consideren convenient ser “amics” dels seus alumnes en cap xarxa social d’Internet. El motiu és clar: és perillós i pot portar més inconvenients que avantatges, fins arribar a extrems com difamacions, denúncies, etc. Supose que tot depén de com s’use i de quin tipus de relació es té amb els alumnes. A més a més sempre es poden bloquejar les persones “tòxiques”.
  • A favor: desenvolupem les TIC mitjançant una xarxa social real, no a la “peixera” de l’aula; ampliem l’àmbit educatiu, ja que també poden participar amics i familiars dels alumnes; creem un bon ambient i de sana competició compartida entre tots (el professor també); ens divertim i aprenem coses; etc.

Avaluació i qualificació

Jo proposaria que aquesta activitat fóra voluntària. Al ser un treball per a passar-ho bé i que necessita de l’ús d’un compte de Facebook o de qualsevol altra xarxa social no considere adequat coaccionar a ningú. Hi ha coses que no toleren l’imperatiu, com per exemple el bon rotllo o l’estima a la lectura.

Exemple real: cadena de textos literaris

Tot seguit reproduisc una part de la cadena literària esmentada a l’inici d’aquesta entrada. Alguns textos són magnífics.

0. Introducció que ha d’aparéixer en totes les aportacions per a que la cadena es puga entendre per tothom:

“Per què no fem un joc? Omplim Facebook de literatura [o del que siga]! A tots aquells que cliqueu “m’agrada” us assignaré un autor i heu de buscar algun fragment d’alguna obra (des d’un aforisme a un paràgraf) de l’autor assignat i pujar-la al vostre perfil de Facebook… amb aquest mateix text!!! Així tots compartirem literatura i crearem una gran xarxa!!

El meu amic / La meua amiga m’ha suggerit [nom proposat]”


1. Vicent Andrés Estellés (per D.Sa.)

“M’he estimat molt la vida,
no com a plenitud, cosa total,
sinó, posem per cas, com m’agrada la taula,
ara un pessic d’aquesta salsa,
oh, i aquest ravenet, aquell all tendre,
què dieu d’aquest lluç,
és sorprenent el fet d’una cirera.

m’agrada així la vida,
aquest got d’aigua,
una jove que passa pel carrer
aquest verd
aquest pètal
allò
una parella que s’agafa les mans i es mira els ulls,
i tot amb el seu nom petit sempre en minúscula,
com aquest passarell,
aquell melic,
com la primera dent d’un infant.”

2. Bertold Brecht (per mi, Roderic Ortiz)

(Allò savi en el savi és l’actitud)

“Un professor de filosofia va visitar una vegada el senyor K. i es posà a parlar-li de la seua saviesa. Al cap d’una estona, li va dir el senyor K.: “T’asseus incòmodament, parles incòmodament, penses incòmodament”. El professor de filosofia muntà en còlera i digué: “No era sobre mi que volia saber quelcom, sinó el contingut d’allò que he dit”. “No té cap contingut”, va dir el senyor K. “Et veig caminar maldestrament i, mentre t’observe, no assoleixes cap meta. Parles obscurament, i en parlar no dónes cap llum. En veure la teua actitud, no m’interessa la teua meta”.

3. Mario Benedetti (per N.To.)

“Te quiero

Tus manos son mi caricia
mis acordes cotidianos
te quiero porque tus manos
trabajan por la justicia

si te quiero es porque sos
mi amor mi cómplice y todo
y en la calle codo a codo
somos mucho más que dos

tus ojos son mi conjuro
contra la mala jornada
te quiero por tu mirada
que mira y siembra futuro

tu boca que es tuya y mía
tu boca no se equivoca
te quiero porque tu boca
sabe gritar rebeldía

si te quiero es porque sos
mi amor mi cómplice y todo
y en la calle codo a codo
somos mucho más que dos”

4. Rafael Alberti (per M.Me.)

“A embestidas suaves y rosas, la madrugada te iba poniendo nombres:
Sueño equivocado, Ángel sin salida, Mentira de lluvia en bosque.
Al lindero de mi alma, que recuerda los ríos,
indecisa, dudó, inmóvil:
¿Vertida estrella, Confusa luz en llanto, Cristal sin voces?
No.
Error de nieve en agua, tu nombre.”

5. Joan Francesc Mira (per M.Ma.)

“El meu problema amb València és un amor intens i profund no correspost.”

6. “Maldito Bryce”, és a dir Alfredo Bryce Echenique (per Ll.Si)

“Como César Vallejo en tantos de sus poemas, a cada rato he vuelto, con todo mi camino, a verme solo. Mi atracción por los rincones la recuerdo desde niño. Y recuerdo que también yo atraía la presencia de los rincones más oscuros. Hay que saberle decir a un periodista: ” A mí me dejas solito en un rincón y me entretengo como un loco”. Los rincones los podemos hallar en los lugares más insólitos. Y quien entiende de ellos sabe que los hay también donde no debería haberlos. Por ejemplo, en el fondo de la cama, entre los pliegues de una sábana, y a altas horas de la madrugada. Existe una sola conducta ante la adversidad de los rincones. Hay que dejar pasar, como si no pasara nada, absolutamente nada, un cuarto de hora. Y si éste falla, se le aplica una sonrisa, y se empieza otra vez con el cuarto de hora más atroz. Mañana amanecerá de nuevo, hay que suponer, imaginando por supuesto que el amanecer no contiene rincones sino rutina de cabizbajo. Toda una vida de soledad en excelente compañía.”

7. Stephen King (per L.Ar)

“Los poemas no son como las novelas o los procesos legales; se parecen mas a las hojas caídas; y cualquier volumen general titulado Obras Completas, etc, es falso casi por fuerza… los poemas se pierden con gran facilidad bajo los sofás lo cual sin duda es uno de sus encantos…”

8. José Luis Sampedro (per M.Sa)

“[…] lo femenino, que encarna para mí lo vital, la fuerza. No es que yo crea que las mujeres son más comprensivas, pero sí creo que la mujer, por el hecho negativo de verse obligada a aceptar un papel de cuidadora de los niños, de los mayores, de los enfermos, aprende a no formular sus juicios con violencia, se fuerza a sí misma a comprender para hacer menos dolorosa la resignación. Por todo esto las encuentro superiores en su desarrollo sentimental. Y tal vez porque yo soy más intelectual que sensible –aunque me proponga lo contrario– surge la envidia y la necesidad de acercarme y comprender el mundo de la mujer.”

Etc. Etc. Etc.

IMATGES FINALS

Per acabar uns advertiments molt assenyats:

amigos-en-facebookmolts-amics-en-facebook

facebooknoesprivado-300x300

Aquest és el millor consell sobre Facebook

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: