MÚSICA. Camille Saint-Saëns: “La dansa macabra” (1874) – els morts ballarins

Saint-Saëns Dansa Macabra colorMÚSICA. Camille Saint-Saëns

“La dansa macabra”

Els morts ballarins

En l’actualitat la mort sembla que és eixa part de la vida que tenim amagada, i que això sol considerar-se de bona educació. Només apareix molt aigualida a l’omnipresent Halloween, un tipus de festivitat ianqui caricaturesca de la mort, totalment comercial. Aquesta festa de carabasses, vampirs i zombis ha tapat el dia de Tots els Sants, l’únic dia de l’any que abans es considerava de visita obligada al cementeri, per a recordar i honorar els teus difunts, per a retrobar-nos amb la mort.

Com diu una coneguda cita latina que se sol posar en boca d’un esquelet: “Eram quod es, eris quod sum”, és a dir “Jo era el que tu ets; tu seràs el que jo sóc”.

No m’enrotlle més. Amb motiu d’aquesta festa (sí, festa), vull compartir la Dansa macabra de Camille Saint-Saëns (1874), en una versió magnífica de la Orchestre Philharmonique de Radio France:

Explicació de la Dansa Macabra

Explicació d’aquesta peça musical al blog audicionescomentadas.com, un blog que per desgràcia ja s’ha tancat però que té una selecció molt interessant d’obres musicals comentades (índex).

“[Camille Saint-Saëns] En 1874 escribió la Danza Macabra. Esta danza es un ejemplo de lo que se llama Música programática, es decir, aquella que sigue un guión, o cuenta una historia. En este caso, comienza con las doce campanadas, simbolizadas por doce repeticiones de la nota Re. Después, aparece la muerte con su violín, lo afina, y se pone a tocar. Como resulta que estamos en un cementerio, pues los muertos hechos esqueletos en su mayoría, se levantan de su tumba y se montan el jolgorio padre junto con la muerte. Al final amanece, canta el gallo y todos vuelven a sus tumbas. El canto del gallo es un solo de clarinete [¿oboe?], y el regreso a las tumbas está musicalizado con unos golpes de timbal que representan los golpetazos que pegarían las lápidas. Hoy en día, que todo el mundo está “enterrado” en un nicho, pues no podría pasar esto. Total, que al final la muerte se va también y el cementerio vuelve a quedar solitario.”

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