ENSENYAMENT. L’efecte Pigmalió

ENSENYAMENT. L’efecte Pigmalió

Per a explicar-lo comencem amb un vídeo.

1. Vídeo “L’efecte Pigmalió”

Aquest és un vídeo explicatiu de l’efecte Pigmalió aplicat a l’ensenyament molt ben fet i molt recomanable. Dura només 3 minuts. Està realitzat per Jon Dornaletetxe, Rafael Naveiro i María Moraner. En castellà.

2. Explicació breu

L’efecte Pigmalió és un mecanisme psicològic pel qual un resultat s’apropa a les expectatives prèvies perquè inconscientment s’ha modificat la conducta perquè així siga. El nom ve del mite de Pigmalió i la seva estàtua. Segons aquest efecte, una persona espera un resultat concret, que depèn en part d’altres persones o factors externs. La creença que l’obtindrà fa que modifique la manera de comportar-se i llavors altera aquests factors externs; així és molt probable que acabe succeint en contra de les possibilitats inicials. (Informació extreta i reelaborada de viquipèdia)

"L'origen de l'escultura, o Pigmalió demanant a Afrodita que done vida a la seua estàtua", per Jean Baptiste Regnauld (1786)

“L’origen de l’escultura, o Pigmalió demanant a Afrodita que done vida a la seua estàtua”, per Jean Baptiste Regnauld (1786)

L’efecte Pigmalió es dóna contínuament en l’ensenyament. Per exemple, si un professor creu que un grup d’alumnes és molt roí i mandrós, aquests alumnes acabaran actuant d’aquesta manera; i a l’inrevés també passa: si el professor creu que els alumnes són excel·lents, els alumnes, en general, acaben actuant així i els resultats milloren clarament.

Aquest efecte també s’anomena profecia autocomplerta, perquè esdevé finalment el que s’havia previst inicialment.

Més informació

– L’efecte Pigmalió al blog Coses de Mestres, 30-04-2010, enllaç

– Cita il·lustrativa al web Amb els peus a terra, 26-02-2012, enllaç

“Deia Goethe que si tractem una persona tal com és, continuarà sent el que és; però si la tractem com el que pot arribar a ser, es convertirà en la persona que pot arribar a ser. El psicòleg Robert Rosenthal, un especialista en profecies autocomplertes, li va donar la raó en demostrar amb quina facilitat es compleixen les expectatives dels professors sobre els seus alumnes.”

– L’efecte Pigmalió al blog d’Àlex Rovira, expert en això que en diuen “autoajuda”, enllaç

– “Rosenthal i l’efecte Pigmalió“, article molt bo sobre els experiments del psicòleg Robert Rosenthal, en pdf, 3 pàgines, enllaç

– Article “Las terribles consecuencias del efecto pigmalión sobre los hijos“, periòdic ABC, 02/01/2013, enllaç

Per acabar, un poc més d’art

"Pigmalió i Galatea", per Jean Léon Gérôme (1890)

“Pigmalió i Galatea”, per Jean Léon Gérôme (1890)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: