LLIBRE. “Enseñanza con TIC en el siglo XXI. La escuela 2.0” de R. Palomo López (2008)

RESSENYA. R. Palomo López et alii:

“Enseñanza con TIC en el siglo XXI. La escuela 2.0” (2008)

Autors: José Sánchez Rodríguez, Julio Ruiz Palmero, Rafael Palomo López.

Editorial MAD, Alcalá de Guadaira (Sevilla), 2008, 118 pàgines.

Imatges, icones, gràfics, quadres de text, enllaços web.

Ressenya

Aquesta és una obra sobre les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) aplicades a l’educació que segurament ja estarà desfasada, però de moment encara és una bona aproximació per als neòfits que volem introduir-nos i ampliar els nostres coneixements en aquests mitjans digitals educatius.

A mi em va servir per a perdre-li la un poc la por al món de les TIC, i així crear amb il·lusió i un poc d’idea aquest blog, Historiata, amb modèstia i acceptant les meues limitacions. De tota manera cap manual substitueix un amic informàtic, que com tots sabem són els “sacerdots” de la “nova religió”, i jo sóc afortunat, en tinc un i molt bo (veure Panda Creatiu).

Per tant, es tracta d’un petit manual, amb molts exemples i moltes imatges, que s’estructura en set capítols: 1. la web 2.0 en educació; 2. els blogs; 3. els wikis; 4. aplicacions ofimàtiques on line; 5. compartir recursos multimèdia; 6. altres ferramentes; 7. portals de gestió de continguts.

Repetisc: cal tenir en compte que és un llibre de l’any 2008. Actualment hi ha molts més recursos, però serveix com a introducció.

ÍNDEX DE CITES I ENLLAÇOS

  1. Diferències entre un web 1.0 i un web 2.0. Pàg. 16
  2. Avantatges de la utilització dels blogs en educació. Pàg. 29
  3. Crear un blog en un moment. Llocs gratuïts. Pàg. 39
  4. Blogs imprescindibles en educació. Pàg. 41
  5. Aplicacions ofimàtiques on line
  6. Compartir recursos multimèdia

CITES I ENLLAÇOS

 1. DIFERÈNCIES ENTRE UN WEB 1.0 I UN WEB 2.0. Pàg. 16

El primer és més antic, és el típic web estàtic, que l’usuari té una posició pasiva de recepció d’informació. El web 2.0 és el nou model de webs, en els quals els usuaris generen continguts. És molt més participatiu i dinàmic, on tots els participants són editors i protagonistes. En l’ensenyament és el millor sistema.

2. AVANTATGES DE LA UTILITZACIÓ DELS BLOGS EN EDUCACIÓ. Pàg. 29

  • interactivitat
  • l’alumnat esdevé el protagonista de l’aprenentatge
  • facilitat d’ús
  • accés des de qualsevol lloc
  • publicació cronològica
  • categorització de continguts
  • retroalimentació
  • enllaços (blogroll)
  • moderació de comentaris

3. CREAR UN BLOG EN UN MOMENT. LLOCS GRATUÏTS. Pàg. 39

www.bitacoras.com

www.blogger.com (de google)

www.wordpress.org (la plataforma que jo he triat)

4. BLOGS IMPRESCINDIBLES EN EDUCACIÓ. Pàg. 41

Aulablog 21: www.aula21.net/aulablog21  (del professor extremeny Francisco Muñoz)

Adelat: www.adelat.org (del professor Aníbal de la Torre, sobre TIC)

Educar: www.educar.org (bitácora argentina, experiències en tecnologia)

Aulablog: www.aulablog.com (professors que volen promoure les TIC en educació, sobre tot els weblogs)

Aula de letras: www.auladeletras.net/blog (blog de José M.González-Serna, dedicat a l’ús de TIC en l’aula i l’ensenyament d’humanitats. Recursos lliures)

Bitácora d’estudiants de l’IES Padre Manjón de Granada: http://2dmanjon.blogia.com

Bitácora de l’IES Torre del Prado: www.iestorredelprado.net/bitacora (Málaga)

Quadern del professor: http://e-profes.net/blog/bloguero (professor José Cuerva sobre TIC)

Blog el Tinglado: www.tinglado.net

Blog de Tísca Lara: www.tiscar.com (sobre periodisme)

ATENCIÓ. Per a consultar el llistat de blogs educatius podem visitar el següent lloc web: www.bitacoras.com/canales/educacion/  (recerques per temes, categories, data, etc.)

5. APLICACIONS OFIMÀTIQUES ON LINE

Google Documents (http://docs.google.com): per emmagatzemar documents i també per a editar-los, de manera senzilla, compatibilitat amb altres documents, també té fulls de càlcul i presentacions de diapositives. Útil perquè es poden compartir els documents. Capacitat limitada: 500 Kb de text, 1Mb full de càlcul, i 10 Mb les presentacions.

Zoho (www.zoho.com), tot ofimàtica: textos, càlculs, presentacions, wikis, conferències…

ThinkFree (www.thinkfree.com) no compatible amb OpenOffice. Molta capacitat. Molt intuïtiva i fàcil. La més recomanada.

Ulteo (www.ulteo.com), es tracta de l’OpenOffice en xarxa.

6. COMPARTIR RECURSOS MULTIMÈDIA

Per a fotografies: Flickr (molt útil, amb categories de recerca i editor), Picasa (de Google, editor senzill)

Calendari Google, possibilitat de compartir

Per a presentacions de diapositives: SlideShare, www.slideshare.com

Diagrames en línia: Gliffy, útil per a posar imatges com per exemple un mapa i editar figures predissenyades, com entrepans, fletxes, símbols, etc. Molt senzill

Compartir arxius en línia: FolderShare, www.flodershare.com, molt potent però complicat la primera volta i no és intuïtiu.

Blocs de notes en línia: Google Notebook

Marcador social més extés: Del.icio.us, senzill.

El youtube dels documents: Scribd

Imatge sobre les TIC a l’aula

LES TIC A L'AULA

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: