ADÉU ALZIRA: una memòria informal del curs 2011/2012

ADÉU ALZIRA

Una memòria informal del curs 2011/2012

Centre: Institut d’Ensenyament Secundari Rei En Jaume

Lloc: Alzira, la Ribera Alta, País Valencià

Professor interí: Roderic Ortiz i Gisbert

Especialitat: Geografia i Història

Durada: desembre 2011 – juny 2012

Km diaris: 160 km

Km totals: 20.000 km aprox.


PRIMER EL VÍDEO

 

Característiques tècniques del vídeo:

1. Realització: aquest vídeo és una idea meua però ha sigut realitzat amb la col·laboració desinteressada i imprescindible de David Santamaria Solbes, bon amic i cofundador i tècnic directiu de l’empresa de disseny digital Panda Creatiu.

2. Música: cançó “L’herència” del grup de música valencià Aspencat (http://www.aspencat.org/)

3. Imatges pròpies i les altres extretes d’Internet.

4. Breu explicació: es tracta d’un senzill homenatge als meus professors i als meus alumnes (el passat i el futur), per a que continue la flama de la dignitat.

(Nota: la dignitat és eixe valor moral que defensa que totes les persones són iguals, siga quin siga el seu origen, raça, sexe, religió o no, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. És un valor de la família de la llibertat, la igualtat i sobretot de la fraternitat. Veritat que us sona?)

– – –

MEMÒRIA INFORMAL

  1. Introducció
  2. Ciències Socials. Geografia – 3r d’ESO
  3. Història del Món Contemporani – 1r BAT
  4. Història d’Espanya – 2n BAT
  5. Cap de departament
  6. Conclusions i acomiadament

1. INTRODUCCIÓ

El curs ja s’ha acabat, sí, però per això vull fer una breu recapitulació del que ha sigut aquest curs per a mi.

Continuar llegint:

Vaig arribar a Alzira el mes de desembre de 2011, per a substituir al cap del departament de Geografia i Història de l’IES Rei En Jaume, i impartir les assignatures de Geografia de 3r d’ESO (2 grups), Història del Món Contemporani de 1r de BAT (1 grup) i Història d’Espanya de 2n de BAT (2 grups). Al principi vaig arribar per a un mes. Per sort per a mi al final he acabat el curs.

Aquesta breu memòria vol ser un homenatge als meus alumnes i un senzill recordatori de la faena realitzada durant el curs, amb les seues imperfeccions i mancances, però també amb els seus èxits menuts i quotidians. El que sí que puc dir amb el cap ben alt és que aquest any he realitzat la meua faena amb molta il·lusió i dedicació, sense ganes d’amargar la vida a ningú i amb la millor de les intencions. Confie que s’haja notat.

2. CIÈNCIES SOCIALS. GEOGRAFIA – 3R D’ESO (grups A i E)

Temari: geografia física i política mundial, sectors econòmics, qüestions polítiques, problemes del món.

Activitats destacades: documental “Una veritat incòmoda”, documental “Extinción”, excursió a València, Comerç just, treball final sobre geografia humana (països desenvolupats i subdesenvolupats i els seus problemes), i sessió contra la cultura de la guerra.

El millor: els alumnes.

El pitjor: potser faltava haver fet alguna excursió més.

Valoració final: donar classe de Geografia és un plaer perquè en la Geografia entra quasi tot. En principi la Geografia és la ciència que descriu la forma i les característiques de la Terra, però per això mateix es pot parlar de qualsevol paisatge, esdeveniment, situació o problema que tinguem al nostre voltant. Un plaer d’assignatura per a qualsevol persona amb inquietuds. Espere que us haja servit. Bona sort i sigueu bons.

3. HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI – 1R BAT (grup C)

Temari: història política, social i econòmica des de finals dels segle XVIII fins al present.

Activitats destacades: treball de cinema i història contemporània, textos i vídeos de la revolució soviètica, lectures d’Stefan Zweig, de Marc Ferro i d’Erich Maria Remarque, treball voluntari sobre l’actual crisi econòmica, social, política i ètica i treball amb presentacions de monografies històriques contemporànies.

El millor: haver estudiat l’actual crisi econòmica i les seues conseqüències.

El pitjor: en general el grup era difícil, amb poca motivació.

Valoració final: ha sigut una assignatura meravellosa (entendre les bases del funcionament del nostre món polític, social i econòmic) però amb un grup difícil. No obstant això, hi ha alguns/es alumnes que segur que els anirà bé, perquè s’ho mereixen. Molta sort.

4. HISTÒRIA D’ESPANYA – 2N BAT (grups B i D)

Temari: història política, social i econòmica d’Espanya des de principis dels segle XVIII fins al present.

Activitats destacades: textos històrics, treball voluntari amb llibres i documentals, materials sobre (1) la guerra civil, el franquisme, (2) la transició i la democràcia. Per a finalitzar: Consells per a la selectivitat.

El millor: els alumnes.

El pitjor: haver descuidat la distribució temporal de la matèria. Els alumnes van perdre unes dos setmanes de classe abans d’aplegar jo, i després el tema de la Restauració (1875-1931) es va fer interminable. Per això va quedar poc temps per a la segona república, la guerra civil i sobretot per al franquisme, la transició i la democràcia. Encara que els vaig donar un dossier amb esquemes i textos ja estàvem en maig i els alumnes estaven esgotats.

Valoració final: he pecat d’ingenu. Calia haver sigut més rigorós, més disciplinat i haver marcat els temps de l’assignatura de manera més estricta. També no haver donat els temes tan mastegats (subratllats). Segurament hagueren aprovat menys alumnes l’assignatura, però la resta haguera estat més preparada per a la selectivitat. De tota manera en selectivitat han fet un paper decent, i els que s’han presentat a Història d’Espanya han tret una nota molt pareguda a les que treien amb mi. Per això em puc donar per satisfet, encara que em queda la desagradable sensació que podia haver fet un poc més per ells. La pròxima vegada que done aquesta assignatura (quan siga) ho faré millor. En fi, ens passem la vida aprenent.

Sobre les Proves d’Accés a la Universitat (PAU). Dades:

  • De 21 alumnes meus que s’han presentat en juny 16 s’han presentat en Història d’Espanya i 5 en Història de la Filosofia.
  • Història d’Espanya. Nota màxima: 8,55. Nota mínima: 4,65. Mitjana (16 alumnes): 6,875 sobre 10.
  • Tots han aprovat la PAU. Endavant i molta sort, que us la mereixeu!

5. CAP DE DEPARTAMENT

Substituir al cap del departament de Geografia i Història és un maldecap. Preferisc tenir una classe més, o una tutoria, a tornar a ser cap de departament interí. A mi m’agrada donar classe, no la paperassa o els recels entre companys que venien d’antic.

Principals tasques realitzades, amb l’ajuda d’alguns companys del departament:

Conclusió: no m’ha agradat massa l’experiència i m’han tocat uns “marrons” que venien del passat. Així i tot ha sigut un poc curiós fer de “cap” sense quasi atribucions (una d’elles era canviar les piles del comandament d’un projector o canó digital… us ho jure!). Com deia Ovidi Montllor: “Va com va”.

6. CONCLUSIONS I ACOMIADAMENT

M’encanta ser professor i el pròxim curs no podré treballar. El motiu és ben senzill: les polítiques neoliberals que defensen el desmantellament de l’Estat del Benestar (sanitat, educació, ocupació plena, prestacions socials, etc.) estan expandint-se i arrelant amb més força en la societat. Però sobretot cada vegada més gent té por o mandra. Sembla que la por, l’individualisme, la corrupció, el neocaciquisme-neofeudalisme, l’especulació financera han guanyat aquesta batalla, i que l’única moral acceptada per tothom és la de “salve’s qui puga”.

En definitiva, que el pròxim curs, i potser l’altre i l’altre, seré un “professor sense alumnes”.

Per això aquest any ha sigut tan especial per a mi, perquè tardaré en tornar a treballar en aquesta faena, perquè he tingut cursos amb matèries molt interessants i a més a més he tingut la sort de tenir en general molt bons alumnes.

També he tingut la sort de poder ensenyar el que més m’agrada: que el món és molt gran, que les banderes generalment són draps de colors que legitimen i justifiquen l’explotació i les desigualtats, que cal estar despert per a que no ens enganyen, que altres realitats són possibles (i necessàries), i que val la pena estudiar, llegir, sentir i viure.

Molta sort a la bona gent i una abraçada.

Som majoria i ens retrobarem en la indignació.

– – –

One Response to ADÉU ALZIRA: una memòria informal del curs 2011/2012

  1. Retroenllaç: Vídeo: FES ESCOLA VALENCIANA! | HISTORIATA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: