GUERRA: raons i sentiments contra la cultura de la violència i de la guerra

xiquet soldatPer a un professor i per als alumnes aquests dies de juny són un poc estranys. Estem acabant, i tots anem un poc marejats: exàmens finals, recuperacions, treballets d’última hora, calor, ganes de vacances, i finalment uns dies “tontos”, amb hores “tontes” que no sabem ben bé què fer, ni els professors ni els alumnes.

Per això he preparat una sessió, una hora, amb uns materials per a reflexionar sobre la cultura de la violència i de la guerra. Està dirigit a qualsevol grup i nivell d’ESO i Batxillerat. He fet la prova i funciona. Són materials molt didàctics, que capten l’atenció dels espectadors i també són en ocasions molt emotius, arriben al centre del cor.

La seqüència de la sessió és la següent:

 

1. Dius bon dia, i dius que vols ensenyar uns vídeos (quan dius vídeos tots s’alegren) i ja està. Dóna-li al “play”:

 

– Vídeo de l’inici de la pel·lícula “El senyor de la guerra”(títol original Lord of War), sobre el comerç d’armes i el negoci de la guerra, dirigida per Andrew Niccol, en 2005.

– Reflexió: el camí d’una bala des de la seua fabricació fins que arriba on ha d’arribar.

 2. Expliques que la majoria de les armes que s’utilitzen al món provenen de països desenvolupats, i que per ordre d’importància són: 1. EEUU; 2. Rússia; 3. Alemania; 4. França; 5. Regne Unit; 6. Espanya; 7. Xina (font d’informació). Aquestes armes es venen i s’utilitzen en països en guerra, generalment subdesenvolupats, així com en dictadures que utilitzen aquest armament per a reprimir al seu propi poble (per exemple el que està passant avui a Síria).

Pots veure el següent vídeo sobre un tractat per a controlar la venda d’armes a segons quins països:

Si encara no ha quedat clar mireu aquest vídeo:

– – –

3. Però la cultura de la violència i de la guerra no és una cosa llunyana o de països pobres, o de dictadures remotes. No, aquesta cultura també la tenim ací, perquè és molt divertida i atractiva per als joves. Mireu què xulo:

 

Vídeo: visites escolars a una base militar d’Almagro, a Ciudad Real, per a veure helicópters, míssils o armes que utilitza la policia antiavalots. Com diu la periodista: “Una manera divertida de conocer la labor de las fuerzas y cuerpos de seguridad del Estado”, o com diu un militar de la base “a los chicos [les gusta] todo lo que tenga que ver con misiles, armamento, etcétera”.

Reflexió: la cultura de la violència pot ser, de fet ara per ara és, quotidiana i banal.

Inquietud personal: m’encantaria conéixer els professors que han anat amb els seus alumnes a visitar una base militar, i fer-los unes quantes preguntes.

– – –

4. De xiquets jugant amb armes, passem a xiquets utilitzant armes. Expliques que al món hi ha uns 300.000 xiquets enrolats com “xiquets soldat”. Pots explicar alguna història de “xiquets soldat”, per exemple aquestes: història 1història 2

Mentre ho expliques és recomanable posar un mapa de conflictes amb “xiquets soldat”.

a) Enllaç al mapa interactiu de conflictes amb “xiquets soldat”

b) Un altre mapa (un poc més antic, any 2004)

– – –

5. Com va la sessió? Ara per a rematar (mai millor dit) es poden posar dos vídeos molt ben fets i molt il·lustratius del que hem estat parlant:

 Vídeos finals, 1 de 2

 –

Vídeos finals, 2 de 2

 – – –

CONCLUSIONS

– Si a aquestes altures algú no té unes conclusions pròpies és que no té cap capacitat d’empatia, és a dir de posar-se en el lloc d’altres persones. Fins i tot una pedra s’ha emocionat en algun moment. Jo crec que les conclusions han de ser personals, no es tracta d’adoctrinar a ningú, sí d’educar, de llevar-los la por per a que puguen ser més lliures. Podem parlar del que hem vist. Però també crec que és millor que parlen els alumnes, o deixar-los que parlen entre ells d’una manera aparentment desorganitzada (“els últims minuts són lliures, podeu parlar entre vosaltres”) i que florisca el que haja de florir. Funciona, ha de funcionar.

– El meu objectiu és ben clar: criticar la cultura de la guerra i de la violència i difondre la bondat per a fer un món millor.

 – – –

MÉS INFORMACIÓ

 1. DOSSIER: Educar per a la guerra / Educar per a la pau

2. VÍDEOS: Petites obres d’art del món de la publicitat. Amnistia Internacional

3. VÍDEO: Un exemple de bondat, un grup de persones que fan coses per a millorar el món: Bellesa: “La màquina d’escriure”

4. VÍDEO I POEMA: “Iranians, we love you”. Guerres inevitables?

5. GENERAL: Entrades de BONDAT en aquest bloc (Historiata)

6. LECTURA: Jordi Sierra y Fabra, “Donde el viento da la vuelta“, publicat el 2001, una novel·la sobre la vida d’un xiquet soldat a Llatinoamèrica.

7. BELLESA: Contra la cultura de la violència, de la guerra i del “mal rotllo” sempre podem reforçar la cultura de la bellesa i l’estima pel nostre fràgil planeta. 1. Planeta Terra – 2. Planeta Humà – 3. L’Univers i la matèria

Advertisements

11 Responses to GUERRA: raons i sentiments contra la cultura de la violència i de la guerra

  1. Retroenllaç: ADÉU ALZIRA: una memòria informal del curs 2011/2012 « HISTORIATA

  2. Retroenllaç: PEL·LÍCULA. “De gran vull ser soldat” (2010) « HISTORIATA

  3. Retroenllaç: DIA ESCOLAR DE LA NO-VIOLÈNCIA I LA PAU (30 de gener) « HISTORIATA

  4. Retroenllaç: LLISTA DE PEL·LÍCULES. Geografia, Història i Educació en Valors | HISTORIATA

  5. Retroenllaç: TEMA. La globalització, les cultures i les desigualtats en el món actual. Tipus de desenvolupaments | HISTORIATA

  6. Retroenllaç: TEMA. El món actual | HISTORIATA

  7. Retroenllaç: VÍDEO. “Nens soldats” | HISTORIATA

  8. Retroenllaç: DIA ESCOLAR DE LA NO-VIOLÈNCIA I DE LA PAU (30 gener 2014) | HISTORIATA

  9. Retroenllaç: LLIBERTAT. Vídeo: #NoPensoCallar | HISTORIATA

  10. Retroenllaç: DENIP 2016. Dia Escolar de la No-violència i la Pau | HISTORIATA

  11. Retroenllaç: DENIP 2017. Dia Escolar de la No-violència i la Pau | HISTORIATA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: