CONSELLS PER A SELECTIVITAT. 2n de BAT, Història d’Espanya

CONSELLS PER A L’EXAMEN DE SELECTIVITAT

2n de BAT – Història d’Espanya

(Actualitzat el 31 de maig de 2020)

Vaig fer aquesta publicació fa temps, l’any 2012, després d’un curs intens i meravellós a Alzira.

Ara actualitze la informació —any 2020— gràcies a la companya i professora Mireia Bañuls, autora de l’interessant blog El calaix de Clio. Avant les atxes!

Per a imprimir: Consells per a selectivitat en PDF – Història d’Espanya

PLANTILLA D’EXAMEN

[Plantilla en valencià]

TEXT 1

TEXT 2

QÜESTIONS:

1. Descriviu el tipus de fonts utilitzades en el text (1 punt)

 2. Identifiqueu les idees principals dels textos, situant-los en el bloc temàtic i el context històric corresponent (2,5 punts)

 3. Expliqueu els conceptes “Concepte 1”, “Concepte 2”, “Concepte 3” (2 punts)

 4. Descriu les causes de —, les característiques de —, l’evolució política de —, les conseqüències de —, la problemàtica de —, etc. Utilitza els textos a desenvolupar (2,5 punts). Causes de —, característiques de —, l’evolució política de —, les conseqüències de —, la problemàtica de —, etc. (2 punts).

ÍNDEX

Pregunta 1. Tipus de fonts utilitzades en el text (1 punt)

Pregunta 2. Bloc temàtic + idees principals + context històric (2,5 punts)

Pregunta 3. Conceptes (2 punts)

Pregunta 4. Dos preguntes llargues (2,5 punts + 2 punts)

A tenir en compte:

  • Una bona redacció.
  • El text ha de guardar cohesió, coherència i adequació.
  • No fer faltes d’ortografia.
  • Llegir bé les preguntes per a saber exactament què dir i no excedir-se del temps.

Com puc calcular els temps?

  • Preguntes 1, 2 i 3 → 30 minuts
  • Pregunta 4a → 30 minuts
  • Pregunta 4b → 30 minuts

 Pregunta 1. TIPUS DE FONTS UTILITZADES EN EL TEXT (1 punt)

Aquesta és una pregunta que tots i totes heu de traure un punt. Primer de tot: hi ha dos textos. Cal que citeu les fonts utilitzades tal com hem treballat al curs.

  • Per exemple: “El primer text és un fragment de “El Manifest dels Perses”/”la constitució de 1845”/”un discurs de Manuel Azaña”, i es tracta d’una font primària/secundària, per la seua forma és informatiu/narratiu, i pel seu tema és de caràcter polític/social/econòmic/cultural.” L’autor és… i va dirigit a…

No heu d’enrotllar-vos més. No perdeu temps. Val només un punt.

Recordeu:

  • Font primària o secundària (potser també es pot hemerogràfica, si prové d’un periòdic, o també la podem catalogar com periodística). JUSTIFIQUEU EL PERQUÈ:
    • Exemple: Els fets que narra són coetanis al moment en que foren escrits.
  • Pública o privada.
  • Naturalesa del text: 1. polític, 2. social, 3. econòmic, 4. cultural (també es pot ampliar a legislatiu, demogràfic, fiscal, industrial,… però en cas de dubte millor cenyiu-vos als quatre típics d’abans). JUSTIFIQUEU EL PERQUÈ:
    • Exemple: El primer text és legislatiu, ja que es tracta d’un fragment de la Constitució de xxxx”. /”és un text polític, ja que es tracta d’un discurs polític pronunciat per xxxxx.
  • Autor/a. Si sabeu qui és, podeu dir-ho, però sense excedir-se.
  • Destinatari.

Pregunta 2. BLOC TEMÀTIC + IDEES PRINCIPALS + CONTEXT HISTÒRIC (2,5 punts)

2.a) Primer de tot heu de dir el bloc temàtic (Màxim 0,5 punts)

P. ex. El text 1 pertany al nucli temàtic de….

Els blocs temàtics són els següents, i estan estipulats per la mateixa comissió organitzadora de les PAU. Cal saber-se’ls fil per randa, tant el nom com els anys, i el número. Si no l’escrivim correctament, perdre’m aquests 0,5 punts.

Recordeu, principals blocs temàtics:

  • Bloc 1: Continguts comuns.
  • Bloc 2: Les arrels històriques d’Espanya.
  • Bloc 3: L’Antic Règim i la seua crisi (1700-1833).
  • Bloc 4: La construcció de l’Estat Liberal (1833-1874).
  • Bloc 5: La Restauració i la seua crisi (1875-1931).
  • Bloc 6: La Segona República i la Guerra en un context de crisi internacional (1931-1939).
  • Bloc 7: La dictadura franquista (1939-1975).
  • Bloc 8: La transició democràtica i el procés de consolidació.

DOS COSES MÉS, ATENCIÓ:

  • El bloc 5 inclou també l’economia i la societat del XIX.
  • El bloc 8 no té dates (encara que és posterior a 1975).

2.b) Idees principals del text

Per exemple:

“En aquest fragment del text titulat _______, l’autor comenta la seua opinió principalment sobre —. També assenyala/destaca el fet que —, o explica les circumstàncies de —, etc.”

També podeu començar així: “Les idees principals d’aquest text són….”

I continuar amb les idees així: “Altres idees són…”

Aquest és el punt propi del comentari de text, per tant heu de dir de què va el text, de què parla, qui ho diu, a qui es dirigeix, quan i per què. També és interessant si poseu alguna anotació, però no vos excediu, ja que això ho heu de fer en la 4A.

HEU DE COMENTAR-LO, NO NOMÉS CONTAR UN ROTLLO SOBRE L’ÈPOCA DEL TEXT.

2.c) Context històric

Ací cal contextualitzar els dos textos històrics, és a dir, emmarcar-los en el seu temps, posant algunes notes sobre el què passava abans “del text”, durant “el text”, i després “del text” (esdeveniments precedents, coetanis i posteriors).

Màxim 5-10 línies. Es valorarà amb un 1 punt. Cal fer-ho bé però sense excessives floritures o explicacions. Per això és molt important saber bé les fases històriques (els “maleïts” frisos).

Guardeu el rotllo per a la pregunta 4.

Si voleu podeu acabar amb la frase: “Aquest text és important per al coneixement de la Història d’Espanya perquè ens permet saber/conèixer/entendre (les causes, els fets, les conseqüències, els problemes, les opinions, etc.)”. Això quedarà de categoria.

Pregunta 3. CONCEPTES (2 punts)

Maleïts conceptes. Són la prova de si un alumne entén o no un tema. Per això cal anar amb molt de compte. Com ja sabeu es tracta de saber definir, de saber explicar amb concreció i correcció, uns conceptes que es troben en els textos de l’examen.

Per això, serà necessari TREBALLAR EL VOCABULARI TEMA A TEMA, PER A AIXÍ CONSOLIDAR EL CONEIXEMENT DELS CONTINGUTS TEÒRICS QUE ESTEM TREBALLANT.

Pistes per a definir:

  • Primer heu de fer una definició de “diccionari”, molt global, vàlida per a qualsevol situació històrica. Heu de tenir en compte que els conceptes poden ser més generals (dictadura, democràcia, guerra, caciquisme, sobirania nacional) o més concrets (primera guerra carlina, trienni liberal, desarrollismo).
  • Recordeu que les dos primeres paraules són molt importants i quasi sempre són les mateixes. La primera fa referència al que és (com si fóra un sinònim o una aproximació) i la segona a la família que pertany, per exemple constitució o Estatut Reial podria ser “norma legal”, guerra “conflicte polític/violent”, sobirania nacional “concepte polític”, nacionalisme “doctrina/teoria/ideologia política”, Autonomia “territori amb autogovern dins de…”, transició “període històric caracteritzat per…”.
  • Després heu de dir algunes característiques importants del concepte, i on i quan es va aplicar.
  • Després heu de contextualitzar un poc la definició, és a dir heu d’explicar el concepte en el moment que ens marca el text. No és el mateix parlar de caciquisme a principis de la Restauració que al final, quan ja era obertament criticat. Cal matisar i ampliar els significats. Podeu dir: “Aquest concepte apareix al primer/segon text, i en aquests moments aquest concepte també significava/es referia a…”

Amb això estaria bé aquesta pregunta. No us heu d’enrotllar excessivament. Aneu amb compte amb les paraules, intenteu utilitzar aquelles que entengueu, que siguen un poc comodí, és a dir que es puguen utilitzar en les definicions de molts conceptes.

  • Per exemple: estructura, crisi, fallida, auge, expansió, circumstància, fet, esdeveniment, procés, evolució, desenvolupament, política, societat, economia, cultural, Estat, nació, país, influència, crítica, conseqüència, antecedent, coetani, ideologia, teoria, doctrina, corrent, tendència, moviment social, conservador, progressista, liberalisme, socialisme, tradicionalista, radical, intransigent, dèbil, fort, personalista,…

En cas de dubte, millor no s’arrisqueu.

Pregunta 4. DOS PREGUNTES LLARGUES (2,5 punts+ 2 punts)

En aquest apartat SÍ PODEU ESTENDRE-VOS. Però atenció: llegiu bé l’enunciat de la pregunta. Contesteu el que us estan preguntant. Tingueu clara la fase històrica a què fa referència la pregunta. Per favor, llegiu-la dos vegades, o tres. Feu-vos un petit esquema en un marge d’un full, en brut, amb les coses que més o menys voleu dir, ordeneu les idees, i després passeu a redactar, a tota velocitat. Val la pena pensar el que voleu escriure, perdre cinc minuts, i després escriviu amb lletra clara.

PUNTUACIÓ: són dos preguntes, la 4A val 2,5 punts i la 4B 2 punts. Dosifiqueu el temps. Les dos preguntes valen la pena. Si no us dóna temps a fer l’última pregunta, deixeu-vos almenys uns minuts per a posar alguna cosa, perquè segur que comptarà (si és correcte, clar).

ATENCIÓ: en l’enunciat de la pregunta 4A de 2,5 punts posa “Utilitza els textos a desenvolupar”. El fet de no utilitzar o no fer referència als textos ens penalitzarà amb 0,5 punts menys. És a dir, els textos formen part dels esdeveniments històrics que es demanen en aquesta pregunta, per això quan els expliques has de fer referència als textos que tens a l’examen. Per exemple pots dir: “… com es veu en el text 1.”; “Tal com diu el text 2…”; “Un fragment d’aquest manifest/discurs/constitució és el text 1 on apareix…”, etc. Poseu-ho en algun lloc, per favor. No heu de citar el text tal qual.

Sort!


Recordeu, blocs temàtics (any 2020)

REPETISC, DOS COSES MÉS, ATENCIÓ:

  • El bloc 5 inclou també l’economia i la societat del XIX.
  • El bloc 8 no té dates (encara que és posterior a 1975).

Sort!

3 Responses to CONSELLS PER A SELECTIVITAT. 2n de BAT, Història d’Espanya

  1. Reblogged this on Històriamolívila and commented:
    Consells molt recomanables de cara a fer els exàmens de selectivitat d’història. Òbviament, com que és un bloc del País Valencià no hi ha la part de catalanisme, de la Mancomunitat o de la Generalitat de Catalunya, però la manera en que es plantegen les proves és força bona!

  2. Retroenllaç: ADÉU ALZIRA: una memòria informal del curs 2011/2012 « HISTORIATA

  3. Retroenllaç: SELECTIVITAT. HistoQuiz | HISTORIATA

Respon a blochistoriaisocietat Cancel·la la resposta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: