Xile, 11 de setembre de 1973

Xile, el colp d’estat de l’11 de setembre de 1973

1. Cançó: “Te recuerdo Amanda” de Víctor Jara

2. Text: l’últim discurs del president Salvador Allende

Aquesta setmana he hagut d’explicar el colp d’estat de Xile de 1973… una història tristíssima. Amb Pinochet, la CIA i els “Chicago Boys” (els neoliberals de Milton Friedman) d’una banda, i Salvador Allende, Víctor Jara i la il·lusió i l’esperança d’un món millor a l’altra.

La repressió política

La repressió política

Com totes les bones tragèdies, les de veritat, la història acaba malament. Parlem clar: (1) guanyaran els “roïns”, els quals es repartiran la riquesa del país, i anys després per “pragmatisme” o “reconciliació nacional” ningú els podrà demanar comptes, i (2) moriran assassinats els “bons”, i d’aquests només ens quedarà alguna imatge, algun discurs (“…las grandes alamedas por donde pase el hombre libre, para construir una sociedad mejor”) i alguna cançó.

Sembla poca cosa, tal volta ho siga, però suficient per a un professor d’història. Perquè hem de defendre les paraules i els arguments, mantenir els seus significats profunds, transmetre el somni d’un món millor. Per això serveix la història, per a què si no?  

Dos minuts i cinquanta-dos segons de bellesa: “Te recuerdo Amanda” de Víctor Jara.

Més informació

1. ARTICLE. “3 reformas de Allende que le costaron un golpe de estado“, blog Principia Marsupia, 11/09/2013.

1) Nacionalización de la minería del cobre y la banca
2) Reforma agraria
3) Reformas sanitarias, educativas y sociales

2. ARTICLE. “La muerte lenta de Víctor Jara, diari El País, 06/12/2009

3. TEXTOS. L’últim discurs de Salvador Allende, el de “…las grandes alamedas por donde pase el hombre libre, para construir una sociedad mejor”, Palacio de la Moneda, Santiago de Chile, 11 de septiembre de 1973.

4. VÍDEO. Armada xilena bombardejant el Palacio de la Moneda (5 minuts)

5. DOCUMENTAL. “La batalla de Chile (Parte II): El golpe de Estado”, dirigit per Patricio Guzmán l’any 1977 (82 minuts). Dos enllaços: 1. inici del documental en youtube; 2. fitxa en filmaffinity.

6. PEL·LÍCULA. Molt recomanable, sobre aquest colp d’Estat i basada en fets reals: “Missing (Desaparecido)” , dirigida per Constantin Costa-Gavras l’any 1982, amb un impressionant Jack Lemmon com a protagonista i guanyadora d’un Óscar (122 minuts). Dos enllaços: 1. pel·lícula sencera, sobretot val pena veure el fragment de cinisme polític que es troba entre 1h 41′ 50” fins 1h 46′ 00”; 2. fitxa en filmaffinity.

7. ACTUALITAT. Article de premsa al diari El País, 08/06/2012: Un homenaje a Pinochet reabre heridas en Chile. Fragment:

El presidente del Senado, el socialista Camilo Escalona, un importante mediador en el diálogo entre la oposición y el Ejecutivo, ha pedido públicamente a La Moneda que paralice el homenaje. “El propósito del acto es justificar el terrorismo de Estado y hacer una apología de la violencia que se ejerció contra miles de familias chilenas en el período 1973 a 1989”, afirmó. “

8. ARTICLE D’OPINIÓ. “Allende, la lección de hombre leal“, per Oleguer Sarsanedas, 10/09/2013. Fragment:

“En Chile no ha habido pactos políticos para la amnesia. La sociedad chilena, que se toma sus obligaciones cívicas muy en serio, mantiene vivo el recuerdo de la dictadura por dos grandes motivos: primero, como acto de reparación a las víctimas pero, sobre todo, para que no pueda volver a ocurrir. […]

Cuentan que Salvador Allende, en los últimos meses de su vida, tenía dos obsesiones: evitar una guerra civil y cumplir con su deber de dejar tras de sí un legado digno – de dignidad humana y política. Pensaba que una guerra civil era un mal infinitamente peor que la barbarie de la represión que se avecinaba y no sabemos hasta qué punto pudo intuir. A los que le aconsejaban, ante la deslealtad cada vez más evidente de las fuerzas armadas, que movilizara a las masas, les lanzaba la siguiente pregunta: “Y cuántas masas hacen falta para parar a un tanque?”.

9. FOTOGRAFIES. “Desentierran las fotografías escondidas del Chile de Allende“, del periodista Fernando Velo, sobre l’època del govern d’Unitat Popular a Xile (1970-1973), per periodismohumano.com, 11/09/2013

– 

Fragments de l’últim discurs de Salvador Allende

Santiago de Xile, al palau presidencial de La Moneda, 11 de setembre de 1973, 09.10 h.

Salvador Allende (1908-1973)

Salvador Allende (1908-1973)

“Trabajadores de mi Patria: quiero agradecerles la lealtad que siempre tuvieron, la confianza que depositaron en un hombre que sólo fue intérprete de grandes anhelos de justicia, que empeñó su palabra en que respetaría la Constitución y la ley, y así lo hizo. En este momento definitivo, el último en que yo pueda dirigirme a ustedes, quiero que aprovechen la lección: el capital foráneo, el imperialismo, unidos a la reacción, creó el clima para que las Fuerzas Armadas rompieran su tradición, la que les enseñara el general Schneider y reafirmara el comandante Araya, víctimas del mismo sector social que hoy estará en sus casas esperando con mano ajena reconquistar el poder para seguir defendiendo sus granjerías y sus privilegios. […]

Seguramente Radio Magallanes será acallada y el metal tranquilo de mi voz ya no llegará a ustedes. No importa. La seguirán oyendo. Siempre estaré junto a ustedes. Por lo menos mi recuerdo será el de un hombre digno que fue leal con la Patria.

El pueblo debe defenderse, pero no sacrificarse. El pueblo no debe dejarse arrasar ni acribillar, pero tampoco puede humillarse.

Trabajadores de mi Patria, tengo fe en Chile y su destino. Superarán otros hombres este momento gris y amargo en el que la traición pretende imponerse. Sigan ustedes sabiendo que, mucho más temprano que tarde, de nuevo se abrirán las grandes alamedas por donde pase el hombre libre, para construir una sociedad mejor.

¡Viva Chile! ¡Viva el pueblo! ¡Vivan los trabajadores!

Estas son mis últimas palabras y tengo la certeza de que mi sacrificio no será en vano, tengo la certeza de que, por lo menos, será una lección moral que castigará la felonía, la cobardía y la traición.”

Chile colp d'estat 11 setembre 1973 2

Anuncis

2 Responses to Xile, 11 de setembre de 1973

  1. Retroenllaç: PRESENTACIONS DE DIAPOSITIVES D’HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA (1r BAT-C) « HISTORIATA

  2. Retroenllaç: TEMA. La Guerra Freda i la política de blocs | HISTORIATA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: