TREBALL VOLUNTARI. Història del Món Contemporani. 1r de BAT. La crisi actual

 TÍTOL: LA CRISI SENSE NOM. L’ACTUAL CRISI ECONÒMICA, POLÍTICA, SOCIAL I ÈTICA

 Enllaç: Explicació del treball en PDF

INTRODUCCIÓ

Estem en crisi. Una crisi econòmica, una més, amb la típica desocupació, malestar i incertesa pel futur, però també amb anuncis continus de retallades públiques, de notes d’agències de “rating”, amb notícies de regulacions de plantilles laborals pertot arreu o d’ensorraments d’empreses, de dèficits públics, de “primes de risc”, de reformes laborals, de falta de demanda, d’això que es diu “excessiu gasto social”, de baixades de l’IBEX-35, i d’altres conceptes que fins fa uns anys ens eren quasi desconeguts. Conceptes que escoltem amb resignació, amb cansament o potser alguns/nes amb un poc de ràbia.

Sí, estem en crisi. Per això a una assignatura com Història del Món Contemporani no podíem deixar passar aquesta “meravellosa oportunitat” per a analitzar aquest esdeveniment històric de primera magnitud. Si estudiem la crisi de 1929, com no hem de parlar de l’actual crisi? Si estem veent-la, patint-la, forma ja part de la nostra vida.

Sí, estem en crisi, però què sabem d’aquesta crisi?

En primer lloc cal apuntar que és una crisi sense nom. Altres crisis han tingut els seus apel·latius: la crisi del segle III, la crisi del segle XIV, la del segle XVII, la de la dècada de 1870-80, la de 1929 (el crac de 1929), la de 1973 o del petroli, la de 1987, la de 1993, o la del 2001 o crisi de les empreses “punt com”. L’actual ara per ara no té un nom consensuat. Algunes propostes són: la crisi de 2008, la Gran Recessió (així en majúscula), la crisi de les hipoteques “subprime”, o la “crisi ninja”. De moment es referim a ella com “la crisi”. Un nom ben senzill i contundent.

En segon lloc ha quedat ben clar que no és només una crisi econòmica. Es tracta d’una crisi que afecta a tots els aspectes vitals de les persones i de les societats. Evidentment és una crisi econòmica, no cal insistir-hi, però també política i social, ja que, entre altres coses, la política tradicional ha quedat desprestigiada, degut que en general no observem que els líders polítics apliquen mesures adequades que solucionen les causes i els efectes de la crisi econòmica, ja siga per ingnorància o per impotència. Això provoca que la gent estiga descontenta, que hi haja malestar, que els moviments socials tinguen més recolzaments i que es reclame més participació, més democràcia, més solucions directes als problemes reals de la gent. També tenim una crisi ètica, ja que quan els valors que sustenten una societat cauen per terra ens aborden preguntes com aquestes: per a què estudiar i esforçar-se si no hi ha futur? per a què creure en polítics que no compleixen les seues promeses? per a què ser bon ciutadà, honrat i lleial a les institucions del teu país, quan la corrupció està a l’ordre del dia? per a què continuar amb el dia a dia si sembla que no hi ha esperança...?

Sí, estem en crisi, però hi han alternatives, altres solucions, altres veus. Hi ha sobretot esperança. Per això serveix l’estudi de la història, perquè la història no és només el coneixement del passat, la història ha de ser el coneixement del present deduït dels fets del passat, per a poder transformar el present i el futur, si volem.

Aquest treball ha de col·laborar en la difusió d’eixa esperança, amb l’estudi de les possibles alternatives, amb la construcció de coneixement a partir de lectures de textos crítics (textos diferents dels típics discursos que sentim tots els dies). Tot açò amb un optimisme constructiu i laboriós, amb l’estudi de les causes, antecedents, inici, evolució, conseqüències, possibles mesures de solució, i tal vegada els possibles finals d’aquesta “crisi sense nom”.

És un treball voluntari, per això us dic: animeu-vos a fer-lo, contra la crisi!

  

EXPLICACIÓ DEL TREBALL (polseu “read more of this post)

EXPLICACIÓ DEL TREBALL

1. Dirigit als/les alumnes de 1r de BAT, grup C, de l’IES Rei En Jaume d’Alzira.

2. Puntuació: amb el treball es pot aconseguir fins a 1,5 punts directes més en la tercera avaluació.

3. Si algú, després de llegir l’explicació, té dubtes pot enviar-me un correu electrònic o posar un comentari en el bloc, i us contestaré el més prompte possible.

4. EL TREBALL CONSISTEIX EN:

PRIMER L’ANÀLISI DE LA SITUACIÓ

a)       Llegir dos articles de premsa ja seleccionats, més altres dos que ha de triar l’alumne/a d’una llista facilitada pel professor. Total 4 articles mínim. Millora la nota si lliges més articles.

b)       Veure un documental ja seleccionat, i veure un altre documental que ha de triar l’alumne/a d’una llista també facilitada pel professor. Total 2 documentals mínim. Millora la nota si veus més documentals.

c)       Trobar i llegir dos notícies que apareguen als mitjans de comunicació: una sobre les polítiques d’austeritat per a lluitar contra la crisi (les famoses retallades), i l’altra ha de ser una crítica o valoració a eixes polítiques d’austeritat (especialment a les seues conseqüències). Total 2 articles mínim. Millora la nota si trobes i lliges més articles.

d)       Escriure un resum i comentari de les lectures i dels vídeos. Amb l’opinió personal. Per favor no copieu i pegueu res d’Internet, que es nota moltíssim. Sigueu honrats/des. Preferisc treballs senzills i honestos a treballs amb paraules altisonants però que no us serveixen absolutament per a res. Aquest és un treball per a aprendre, per a entendre i per a crear coneixement col·lectiu.

DESPRÉS LES POSSIBLES SOLUCIONS

e)       Triar i pensar solucions. Mínim 34 possibles propostes de solucions. És molt fàcil: a partir d’un llibre que es pot descarregar gratuïtament des d’Internet. Aquest llibre es titula Hay alternativas. Propuestas para crear empleo y bienestar social en España, els autors són Vicenç Navarro, Juan Torres López i Alberto Garzón Espinosa, i el seu últim capítol conté 115 propostes concretes (pàgines 209-221). Aquestes propostes estan agrupades en 17 grups temàtics i que són (entre paréntesi està els números de les propostes):

1)       Gobernanza mundial (1-4)

2)       Sistema financiero y monetario internacional (5-8)

3)       Justicia global (9-14)

4)       Comercio internacional (15-21)

5)       Constitución de un auténtico estado confederal europeo (22-27)

6)       Instituciones económicas (28-31)

7)       Europa y la economía internacional (32-43)

8)       Respuestas inmediatas a la crisis (44-47)

9)       Respuestas inmediatas a la crisis en España (48-55)

10)   Sistema financiero (56-60)

11)   Modelo de producción y consumo (61-67)

12)   Desarrollo empresarial y del emprendimiento (68-70)

13)   Fiscalidad (71-75)

14)   Creación de empleo y derechos laborales (76-84)

15)   Derechos sociales (85-92)

16)   Educación (93-104)

17)   Política (105-115)

Heu de seleccionar i apuntar en el treball dels resums i comentaris les dos propostes que més us agraden de cada grup temàtic. Per això com a mínim cadascun/a tindreu 34 propostes. Si ho considereu convenient podeu seleccionar alguna proposta més d’algun grup temàtic. També heu d’apuntar un mínim de 10 propostes que no entengueu, per a esbrinar entre tots què volen dir. És fàcil, no?

PER ÚLTIM PARLAR-HO ENTRE TOTA LA CLASSE, CREAR CONEIXEMENT.

f)         Posada en comú. A finals de maig o principis de juny reservarem unes hores de classe per a posar en comú el treball que heu fet i fer un tipus de judici a la crisi on tractarem entre altres les següents qüestions:

Com s’ha originat la crisi? qui ha eixit perjudicat? hi han beneficiats de la crisi? quines són les polítiques econòmiques que estan aplicant-se? a qui beneficien? a qui perjudiquen? són viables les propostes que heu seleccionat del llibre Hay alternativas? és una crisi només econòmica? cap a on anem? hi ha esperança?

 

 

MATERIALS PER A FER EL TREBALL

 

1. ARTICLES DE PREMSA

 

OBLIGATORIS

 1. El nuevo “sistema-mundo”, Ignacio Ramonet, Le Monde diplomatique, núm: 192, octubre 2011. Enllaç a: web d’origen  – web Historiata  – article en PDF

2. La extrema derecha económica, Jordi Muixí, El País, 14/03/2012. Enllaç a: web d’origen  – web Historiata  – article en PDF

 

TRIAR DOS ARTICLES D’ENTRE ELS SEGÜENTS VINT ARTICLES:

 1. Crímenes económicos contra la humanidad, Lourdes Benería / Carmen Sarasúa, El País, 29/03/2011. Enllaç a: web d’origen  –  article en PDF

2. La crisis explicada para niños, Arturo González, Público, 30/11/2011. Enllaç a: web d’origen  – article en PDF

3. La crisis de la avaricia se gestó durante 30 años, Diego López Garrido, El País, 15/11/2011. Enllaç a: web d’origen  – article en PDF

4. ¿Por qué el paro no deja de crecer en España y qué remedio tiene?, Juan Torres López, bloc ganasdeescribir, 01/05/2011. Enllaç a: web original  – article en PDF

5. ¿Por qué España tiene un desempleo tan elevado?, Vicenç Navarro, Diari digital El Plural, 11/03/2012. Enllaç a: web original  – article en PDF

6. Los mitos económicos que ya no sirven en 2012, Pere Rusiñol, Diario Público, 07/01/2012. Enllaç a: web original  – article en PDF

7. Las cinco grandes mentiras para salvar a la banca, Ana Flores, Diario Público, 02/01/2012. Enllaç a: web original  – article en PDF

8. El Gobierno de Nadie (una pesadilla), Molt interessant, sobre la tecnocràcia com a sistema de govern, sobre els nous presidents tecnócrates que “s’han posat” en diferents països (Grècia i Itàlia especialment) sense que ningú els haja triat democràticament i sobre les possibles alternatives. Bloc d’Amador Fernández-Savater, Diari Público, 23/11/2011. Enllaç a: web original  – article en PDF

9. La ideología del miedo, article sobre el nou llibre de Joaquín Estefanía, El País, 27/11/2011. Enllaç a: web original  – article en PDF

10. ¿Quién está dañando a España?, Vicenç Navarro, diari Público, 15/03/2012. Enllaç a: web originalarticle en PDF

11. ¿Por qué EEUU se recupera más rápidamente que la Eurozona?, Vicenç Navarro, diari Público, 26/03/2012. Enllaç a:  web original  –  article en PDF

12. ¿Quién define la confianza de los mercados financieros?, Vicenç Navarro, diari Público, 05/04/2012. Enllaç a: web originalarticle en PDF

13. Los bancos de EEUU se hacen de oro con la crisis del euro, Subtítol: “Logran ganancias que duplican su inversión desde abril (de 2011) especulando con los seguros de impago y poniendo a los países periféricos al borde del abismo”, Susana R. Arenes, diari Público, 17/07/2011. Enllaç a: web original article en PDF

14. El testamento político de Tony Judt – Algo va mal, Josep Ramoneda, El País, 23/10/2010. Enllaç a: web original  – article en PDF

15. Somos el 99,9%, Paul Krugman (premi Nobel d’economia), El País, 11/12/2011. Enllaç a: web original  – article en PDF

16. Keynes tenía razón, Subtítol: “Recortar el gasto público cuando la economía está deprimida deprime la economía todavía más”, Paul Krugman (premi Nobel d’economia), El País, 03/01/2012. Enllaç a: web original  – article en PDF

17. “La Unión Europea ha sido una ruina en términos democráticos”, Silvia Hernando, (article sobre el llibre La hoguera del capital, de Vicente Verdú, guanyador de premi d’assaig “Temas de hoy”), El País, 02/04/2012. Enllaç a: web original  – article en PDF

18. Nuestra piel, Subtítol: “Los Estados aplican recetas destructoras, bajo la batuta de una Alemania conservadora”, Sami Naïr, El País, 28/01/2012. Enllaç a: web original  – article en PDF

19. El desvarío, Subtítol: “La Comunidad Valenciana se ha hundido. Con la mayor deuda de España, sin bancos ni cajas propios, con gravísimos casos de corrupción y un presidente dimitido y en el banquillo, la tierra que un día fue próspera y envidiada se ha convertido en el símbolo del desvarío político y la mala gestión. Esta es la historia de su caída”, Josep Torrent, El País, 15/01/2012. Enllaç a: web originalarticle en PDF

20. Los recortes disparan la preocupación por la educación y la sanidad, Elsa García de Blas, El País, 04/04/2012. Enllaç a: web original  – article en PDF

 

2. DOCUMENTALS

 

OBLIGATORI:

El Estado del Malestar, documental del programa La Sexta Columna, emés el 30 de març de 2012, sobre les conseqüencies socials de l’actual crisi econòmica a Espanya.

 

TRIAR UN DOCUMENTAL D’ENTRE ELS SEGÜENTS SET DOCUMENTALS:

1. Economia del Bé Comú, explicat per Christian Felber, professor d’economia a la Universitat de Viena (Àustria). Es tracta d’un model econòmic alternatiu dins del capitalisme, però molt més humà ja que té com a centre d’actuació econòmica el benestar de les persones.

Enllaç en ATTAC (millor qualitat, recomanable)

Enllaç en Youtube (pitjor qualitat)

2. Inside Job, pel·lícula documental sobre l’actual crisi econòmica, dirigida per Charles Ferguson, any 2010. Va guanyar l’Óscar a la millor pel·lícula documental de l’any 2010. Totalment recomanable, quasi imprescindible.

Fitxa de la pel·lícula en Filmaffinity

Tràiler

Enllaç 1. Millor qualitat. Recomanable (en castellà).

Enllaç 2. Pitjor qualitat. No recomanable. Només en cas que es puga veure en l’anterior enllaç (en castellà d’Amèrica).

Qüestionari i altres recursos didàctics (Historiata)

3. La doctrina del shock, pel·lícula documental basada en el llibre del mateix títol de Naomi Klein, en el qual s’analitza el paper del neoliberalisme en el desmantellament de l’Estat del Benestar aprofitant les crisis econòmiques i socials. Molt recomanable, pràcticament imprescindible. Fitxa de la pel·lícula en Filmaffinity.

4. Españistán i Simiocracia. Documentals a partir dels cómics d’Aleix Saló. Cal veure els dos. Són dos explicacions de la crisi econòmica a Espanya des d’un punt de vista humorístic, però no per això menys rigorós i clarificador.

5. El silencio de los ricos. Documental del programa de TVE Informe Semanal, emés el 24 de setembre de 2011. Molt interessant per a analitzar els diferents impostos que hi ha a Espanya per a finançar l’estat, i que són molt beneficiaris per a les grans fortunes.

6. #spanishrevolution ¿qué ha pasado aquí?, documental del programa La Sexta Columna, sobre el moviment del 15M o dels indignats.

7. Debtocracy, sobre la crisi econòmica i social a Grècia. Documental de l’any 2011. Versió amb subtítols. Molt interessant pel concepte de “deute odiós” i per l’exemple del que va fer Rafael Correa, president d’Equador, al seu país per a lliurar-se del gran deute públic que patia Equador. Fitxa de la pel·lícula en Filmaffinity.

8. Salvados. Bancos, del crédito al descrédito, programa de televisió de la cadena La Sexta, dirigit per Jordi Évole i emés el 7 de maig de 2012. Des que va començar la crisi els bancs espanyols han rebut més de 100.000 milions d’euros en ajudes públiques. L’objectiu era donar-los liquidesa per a que pogueren donar crèdits a les empreses i reactivaren l’economia. Però passen els anys i ni les famílies ni les empreses reben crèdits. Molt reconamable.

9. Salvados. Al filo del rescate, programa de televisió de la cadena La Sexta, dirigit per Jordi Évole i emés el 20 de maig de 2012. Molt bo per a conéixer algunes nocions referents al “deute” d’un país, i per a entendre el que vol dir que un país siga “rescatat”, com li està passant a Irlanda, Portugal o sobretot a Grècia. Pràcticament imprescindible.

Enllaços a Youtube: Part 1  –  Part 2  –  Part 3  –  Part 4

Enllaç a la videoteca de lasexta.com

3. PROPOSTES DE SOLUCIONS

 

Hay alternativas. Propuestas para crear empleo y bienestar social en España, Vicenç Navarro, Juan Torres López i Alberto Garzón Espinosa, Editorial Sequitur, Madrid, 2011.

El seu últim capítol conté les 115 propostes concretes per a lluitar contra la crisi econòmica i crear benestar social (pàgines 209-221).

Llibre gratuït:

Descàrrega de fitxer en l’editorial Sequitur

Descàrrega de fitxer en ATTAC

 

 

4. ALTRES MATERIALS

 

(Materials per si algú o alguna s’ha quedat amb ganes de més)

– – –

NOTA FINAL: he fet el possible perquè aquest siga un treball diferent. Podeu dir, fer, i escriure el que tingueu dins, les vostres preocupacions, però també les vostres il·lusions. Entre tots i totes anem a crear coneixement. Ànims. Sé que ho fareu bé.

– – –

El treball és voluntari, sí. Però si algú o alguna encara pensa no participar… li dedique el següent vídeo:

– – –

 

 

Anuncis

2 Responses to TREBALL VOLUNTARI. Història del Món Contemporani. 1r de BAT. La crisi actual

  1. Retroenllaç: ADÉU ALZIRA: una memòria informal del curs 2011/2012 « HISTORIATA

  2. Retroenllaç: HISTORIATA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: