LLIBRE. “Metafísica de los tubos” d’Amélie Nothomb (2000), directament el moll de la vida

Amélie Nothomb: “Metafísica de los tubos”

  • Barcelona, Editorial Anagrama, 2001 (publicada l’any 2000)
  • 144 pàgines, castellà

 

RESSENYA

Aquesta novel·la narra els primers anys de la vida d’una xiqueta que és molt rebel amb el seu entorn i que viu obsessionada per l’aigua. Per això adopta la forma inert de tub com a condició existencial. Amb crueltat, realisme i humor, Amélie Nothomb rememora episodis de la seua infantesa japonesa en un relat amb notable càrrega autobiogràfica i un humor descarnat i impactant. Quan la xiqueta protagonista, als tres anys d’edat, haja aprés què és el plaer i què és la mort considerarà que ja està preparada, que no cal aprendre res més, perque ja ha aprés tot el que és important en aquesta vida. Als tres anys.

L’autora

Amélie Nothomb (nascuda el 1967 a Kobe, Japó) és un escriptora belga en llengua francesa. El fet que el seu pare fos ambaixador de Bèlgica va fer que durant tota la seva infantesa i adolescència visqués a diversos països a banda del seu Japó natal: Xina, Estats Units, Laos, Birmània (actual Myanmar) i Bangladesh. Als 17 anys s’instal·là per primera vegada a Europa, a Brussel•les. Els seus relats es caracteritzen per una fascinació pel contrast entre la lletjor i la bellesa, el vocabulari precís i (sovint) els trets autobiogràfics.

APLICACIÓ DIDÀCTICA

– Plaer de llegir. Humor un poc negre.

– Reflexionar sobre les coses importants de la vida.

CITA: “El placer de la vida”

Me comprendo. A los dos años, acaba de salir de mi entorpecimiento para descubrir que la vida era un valle de lágrimas en el que se comían zanahorias hervidas con jamón. Debería de haberme sentido estafada. ¿Para qué matarse a nacer si no es para experimentar el placer? Los adultos tienen acceso a todo tipo de voluptuosidades, pero para abrir las puertas del deleite a los niños sólo existen las golosinas.
Mi abuela me había llenado la boca de azúcar: de repente, el animal furioso había comprendido que existía una justificación a tanto aburrimiento, que el cuerpo y el espíritu servían para gozar y que, por tanto, no había que tomarla ni con el universo ni con uno mismo por el hecho de estar aquí. El placer aprovechó las circunstancias para dar nombre a su instrumento: lo llamó Yo, y es un nombre que todavía conservo.
Desde hace mucho tiempo, existe una inmensa secta de imbéciles que oponen sensualidad e inteligencia. Es un círculo vicioso: se privan de placeres para exaltar sus capacidades intelectuales, lo cual sólo contribuye a empobrecerles. Se convierten en seres cada vez más estúpidos, y eso les reconforta en su convicción de ser brillantes, ya que no se ha inventado nada mejor que la estupidez para creerse inteligente.
El deleite, en cambio, nos hace humildes y admirativos con lo que lo produce, el placer despierta la mente y la empuja tanto hacia la virtuosidad como hacia la profundidad. Se trata de una magia tan potente que, a falta de voluptuosidad, la sola idea de voluptuosidad resulta suficiente. Mientras existe esa noción, el ser está a salvo. Pero la frigidez triunfante está condenada a celebrar su propia insustancialidad.
Uno se cruza a veces con gente que, en voz alta y fuerte, presume de haberse privado de tal o cual delicia durante veinticinco años. También conocemos a fantásticos idiotas que se alaban por el hecho de no haber escuchado jamás música, por no haber abierto nunca un libro o no haber ido nunca al cine. También están los que esperan suscitar admiración a causa de su absoluta castidad. Alguna vanidad tienen que sacar de todo eso: es la única alegría que tendrán en la vida.”

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: